Preview

Bulletin of Vaganova Ballet Academy

Advanced search

Dancing expressiveness of ballet dancers: to the question of definitions

Abstract

Essential connections between concepts, namely “psychophysiological capabilities of the dancer”, “beauty and musical talent of choreographic text execution”, “creation of an artistic image in a ballet performance” are the subject of this study which is based on an assumption that all these concepts are components of dancing expressiveness, understood as a professionally significant ability of a ballet dancer. The article also discusses ballet dancer’s identity formation including the development of dancing expressiveness is also discussed.

About the Authors

I. N. Dimura
Vaganova Ballet Academy
Russian Federation


D. S. Makarova
Vaganova Ballet Academy
Russian Federation


References

1. Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. СПб.: Питер Ком, 1999. 720 с.

2. Драчёва Л. Н. Представления о красоте и уродстве в эпоху Античности // Молодой ученый. 2015. № 9. С. 26-27.

3. Барба Э., Саварезе Н. Словарь театральной антропологии. Тайное искусство исполнителя. М.: «Артист. Режиссер. Театр», 2010. 320 с.

4. Барба Э. Бумажное каноэ. Трактат о театральной Антропологии. СПб.: Изд-во СПБГАТИ, 2008. 304 с.

5. Дункан А. Моя жизнь; Шнейдер И. Встречи с Есениным: Воспоминания. М.: Искусство, 1989. 349 с.

6. Старчеус М.С. Выразительный человек (о внешнем и внутреннем в музыкальносценическом высказывании) // Музыка. Миф. Бытие. Сборник статей. М., 1995. С. 65-98.

7. Филатов С. Танцевальная техника и выразительность. URL: http://dancerussia.ru/publication/333.html (дата обращения: 30.04.2015).

8. История тела: В 3 т. / Под ред. А. Корбена, Ж. - Ж. Куртина, Ж. Вигарелло. Т. 3: Перемена взгляда: XX век / Пер. с фр. А. Гордеевой (введение, ч. 2.2, 2.3, 3), Ю. Романовой (ч. 1.1, 2.1), Д. Николаева (ч. 1.2, 4), Д. Жукова (ч. 5). М.: Новое литературное обозрение, 2016. 464 с.

9. Мнемозина: Документы и факты из истории отечественного театра XX века: Исторический альманах. Вып. 2. / Ред. - сост. В.В. Иванов. М.: Эдиториал УРСС, 2006. 639 с.

10. Навиславская Е. Е. Актерское мастерство и пластическая выразительность в хореографии // Труды Санкт-Петербургского государственного университета культуры и искусств. 2013. Т. 200. С. 104-111.

11. Ожегов С.И., Шведова Н.Ю. Толковый словарь русского языка. М.: ООО «А Темп», 2006. 944 с.

12. Ефремов И.А. Высшая целесообразность красоты // Лезвие бритвы. http://www.geocities.com/Athens/Academy/9997/(дата обращения: 03.05.2015)

13. Петроченко Т.В. Балет и скульптура (теоретическое описание выразительного языка пластических искусств посредством синхронного анализа) // Человек и культура. 2014. № 4. С. 16-31. URL: http://e-notabene.ru/ca/article_13544.html (дата обращения: 03.05.2015)

14. Абдоков Ю.Б. Музыкальная поэтика хореографии (Пластическая интерпретация музыки в хореографическом искусстве). Автореферат дисс.. канд. иск. М., 2009. 27 с.

15. Холфина С. Воспоминания мастеров московского балета. М.: Искусство, 1990. 377 с.

16. Ваганова А.Я. Основы классического танца. М.: Искусство, 1963. 179 c.

17. Тарасов Н.И. Классический танец. М.: Искусство, 1981. 479 с.

18. Никитин В.Н. Энциклопедия тела: психология, психотерапия, педагогика, театр, танец, спорт, менеджмент. М.: Алетейа, 2000. 624 с.


Review

For citations:


Dimura I.N., Makarova D.S. Dancing expressiveness of ballet dancers: to the question of definitions. Bulletin of Vaganova Ballet Academy. 2016;(4):20-30. (In Russ.)

Views: 596


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1681-8962 (Print)