Preview

Bulletin of Vaganova Ballet Academy

Advanced search

«Post-traumatic stress syndrome» of New music

Abstract

The article is devoted New music of the postwar period. The author analyzes the concept of creative and artistic practices based on three protective psychological mechanisms proposed in the work of Erich Fromm’s «Escape from Freedom» («Escape from Freedom» 1941) Fromm writes about the mechanisms of action of mental factors that motivate a person to make a conscious rejection of freedom of expression and escape from himself. Determinism parameters and dictates the invention itself, system serial technology has become one of the methods of aesthetics «avoidance» auditory association with the previous musical experience. Other protective mechanisms and «escape from freedom», in terms of Fromm become spontaneity and indeterminism, become highly relevant in the late 1950s, early 1960s, and «de-personalization» disengagement in collage mosaic - a kind of «death of the author». Research method in this paper becomes a comparative analysis, which are involved in psychology, and new music. Based on the method of understanding the meaning and logotherapy of V. Frankl, author of analytical material focuses around the relations of the word (logos), sound and new musical of syntax. Creation of New Music composers of the second half of the twentieth century, becomes a kind of post-war reflexes, sound evidence of post-traumatic syndrome, which served as the object of study in this paper.

About the Author

Svetlana V. Lavrova
Vaganova ballet Academy
Russian Federation


References

1. Зенкин К. Музыка в «Час нуль» культуры // Израиль XXI век. Музыкальный журнал URL: http://www.21israel-music.com/Stockhausen_Cage.htm (дата обращения: 30. 03. 2015.)

2. Адорно Т. Негативная диалектика. М.: Академический проект, 2011. 538 с.

3. Адорно Т. Эстетическая теория. URL: http://yanko.lib.ru/books/cultur/adorno-asthetische-theorie.htm (дата обращения: 25. 03. 2015.)

4. Фромм Э. Бегство от свободы. М.: ЛитРес, 2014. 300 с.

5. Франкл В. Человек в поисках смысла. М.: Прогресс, 1990. 368 с.

6. Мусаелян Е., Лахенман Х. «Искусство ничего не должно»// «Играем с начала» № 3 (130) Март 2015

7. Соколов А. Введение в музыкальную композицию ХХ века. М.: «Гуманитарный издательский центр ВЛАДОС», 2004. 222 с.

8. Булез П. Ориентиры I. М.: Логос-Альтера, 2004. 200 с.

9. Lachenmann H. Musik als existentielle Erfahrung. Schriften 1966-1995. Wiesbaden.: Breitkopf & Härtel, 1996. 488 s.

10. Кириллина Л. Луиджи Ноно // Открытый текст. URL: http://www.opentextnn.ru/ music/personalia/nono/?id=3655 (дата обращения: 03. 04. 2015.)

11. Cooperman D. Hans Werner Henze’s Early Political Thought: Three Case Studies. Montreal, 2011. 142 s.

12. Horvath N. The «Theatre of the Ear»: Analyzing Berio’s Musical Documentary A-Ronne // Musicological Explorations. Vol.10. 2009. s. 73-104.

13. Kagel M. «Vorte uber Musik» Gesprache. Aufsaltze. Reden Hrspiele. Munchen, Mains, 1991. S. 11

14. Ценова B. Пересекающиеся слои, или мир как аквариум (интервью, которого не было) URL: http://www.21israel-music.com/Cage.htm (дата обращения: 07. 04. 2015.)

15. Nono L. L’erreur comme nécessité // Revue Musicale Suisse. № 123. 1983. p. 256-257.

16. Колико Н. Хельмут Лахенманн: эстетическая технология. Дис.. канд. иск. М.: РАМ им. Гнесиных, 2002. 177 с.

17. Маркузе Г. Одномерный человек: Исследование идеологии развитого индустриального общества. М.: ООО «Издательство ACT», 2002. 526 с.

18. Ботюр М. Aвтор в пространстве дискурса. СПб.: НОМИ. № 5. 2006.

19. Акопян Л. О. Джачинто Шельси // Искусство музыки: теория и история. № 1-2. 2011. c. 154-207.


Review

For citations:


Lavrova S.V. «Post-traumatic stress syndrome» of New music. Bulletin of Vaganova Ballet Academy. 2015;(2):143-153. (In Russ.)

Views: 383


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1681-8962 (Print)