Preview

Bulletin of Vaganova Ballet Academy

Advanced search

The Psychology of creative activity: Experience and Potential

Abstract

The article is devoted to analysis of the experience of teaching the course «Psychology of creative activity» in the Academy of Russian ballet named A. I. Vaganova for students in the direction of «Choreographic performance». Discusses the goals of the course in relation to the future professional activity, scientific approaches to the implementation of the programme of the course, the content of interactive lessons using art technologies, different themes and techniques for creativity. Discusses the psychological factors in the development of the personality of the future of ballet dancers in the learning process, creating conditions for obtaining variety of personal and social experience, free, spontaneous reactions, generating creative ideas, diverse participants ‘ interactions with each other. Extracts from reflective and analytical activities of the students, reflecting their perception and evaluation of various aspects of the teaching module «Psychology of creativity».

About the Author

Victoria L. Kokorenko
Vaganova Ballet Academy
Russian Federation


References

1. Муздыбаев К. Стратегия совладания с жизненными трудностями. Теоретический анализ // Журнал социологии и социальной антропологии. Том 1. 1998. № 2. С. 100-109.

2. Калашникова С. А. Личностные ресурсы как интегральная характеристика личности // Молодой ученый. 2011. № 8. С. 84-87.

3. Куликов Л. В. Психогигиена личности. Вопросы психологической устойчивости и психопрофилактики: Учебное пособие. СПб.: Питер, 2004. 464 с.

4. Штейнмец А. Э. Психология. Учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. М.: Издательский центр «Академия», 2006. 288 с.

5. Андреева Г. М. Социальная психология. Изд. 3. М.: Наука, 1994, 325 с.

6. Бандура А. Теория социального научения. СПб.: Евразия, 2000. 320 с.

7. Юнг К. Г. Феномен духа в искусстве и науке. / Юнг К. Г. Собрание сочинений. Том 15. М., 1992. С.127

8. Кокоренко В. Л. Арт-технологии в подготовке специалистов помогающих профессий. Учебно-методическое пособие. СПб: Изд. «Речь», 2005. 101 с.


Review

For citations:


Kokorenko V.L. The Psychology of creative activity: Experience and Potential. Bulletin of Vaganova Ballet Academy. 2015;(2):110-122. (In Russ.)

Views: 388


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1681-8962 (Print)