The Psychology of creative activity: Experience and Potential
Abstract
The article is devoted to analysis of the experience of teaching the course «Psychology of creative activity» in the Academy of Russian ballet named A. I. Vaganova for students in the direction of «Choreographic performance». Discusses the goals of the course in relation to the future professional activity, scientific approaches to the implementation of the programme of the course, the content of interactive lessons using art technologies, different themes and techniques for creativity. Discusses the psychological factors in the development of the personality of the future of ballet dancers in the learning process, creating conditions for obtaining variety of personal and social experience, free, spontaneous reactions, generating creative ideas, diverse participants ‘ interactions with each other. Extracts from reflective and analytical activities of the students, reflecting their perception and evaluation of various aspects of the teaching module «Psychology of creativity».
Keywords
арт-технологии,
творческий опыт,
самопознание,
саморазвитие,
самореализация,
Я-концепция,
взаимодействие,
коммуникативные умения,
psychology,
artist of ballet,
creative activity,
art technology,
self-knowledge,
self-development,
self-realization,
teamwork,
communication skills
References
1. Муздыбаев К. Стратегия совладания с жизненными трудностями. Теоретический анализ // Журнал социологии и социальной антропологии. Том 1. 1998. № 2. С. 100-109.
2. Калашникова С. А. Личностные ресурсы как интегральная характеристика личности // Молодой ученый. 2011. № 8. С. 84-87.
3. Куликов Л. В. Психогигиена личности. Вопросы психологической устойчивости и психопрофилактики: Учебное пособие. СПб.: Питер, 2004. 464 с.
4. Штейнмец А. Э. Психология. Учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. М.: Издательский центр «Академия», 2006. 288 с.
5. Андреева Г. М. Социальная психология. Изд. 3. М.: Наука, 1994, 325 с.
6. Бандура А. Теория социального научения. СПб.: Евразия, 2000. 320 с.
7. Юнг К. Г. Феномен духа в искусстве и науке. / Юнг К. Г. Собрание сочинений. Том 15. М., 1992. С.127
8. Кокоренко В. Л. Арт-технологии в подготовке специалистов помогающих профессий. Учебно-методическое пособие. СПб: Изд. «Речь», 2005. 101 с.
For citations:
Kokorenko V.L.
The Psychology of creative activity: Experience and Potential. Bulletin of Vaganova Ballet Academy. 2015;(2):110-122.
(In Russ.)
Views:
388