Preview

Bulletin of Vaganova Ballet Academy

Advanced search

Moscow Don Quixote: on the way to St. Petersburg

Abstract

The article is devoted to one of M. Petipa’s the most famous ballets called Don Quixote which was shown in Moscow and St. Petersburg versions in 1869 and 1871 respectively. The primary Moscow choreography is in a focus. Musical dramaturgy of the ballet is analyzed as well as connections between musical dramaturgy and drama plot are traced. Besides, the article contains a brief comparative analysis of music from Moscow and St. Petersburg choreographies of Don Quixote.

About the Author

Anna P. Grutsynova
Tchaikovsky Moscow State Conservatory
Russian Federation


References

1. Красовская В.М. Русский балетный театр второй половины XIX века. Л.-М.: Искусство, 1963. 551 с.

2. Дон Кихот // Слонимский Ю. Драматургия балетного театра XIX века: Очерки: Либретто: Сценарии. М.: Искусство, 1977. С. 242-266.

3. Суриц Е.Я. Московская редакция балета «Дон Кихот» (1869) // Балетмейстер Мариус Петипа: сборник статей. Владимир: Фолиант, 2006. С. 45-54.

4. Суриц Е.Я. Балет московского Большого театра во второй половине XIX века. М.: Музиздат, 2012. 327 с.

5. Дон-Кихот. Балет в 4 действиях и 8 картинах [либретто балета]. М., 1869. 35 с.

6. Демьянович Е.Ю. Петербургская редакция балета «Дон Кихот» (1871) // Балетмейстер Мариус Петипа: сборник статей. Владимир: Фолиант, 2006. С. 54-61.

7. Mincous L. Don-Quichotte. Ballet en cinq actes avec prologue et epilogue et onze tableau [клавир балета]. S. Petersbourg: Th. Stellowsky [s.a.] 166 pp.


Review

For citations:


Grutsynova A.P. Moscow Don Quixote: on the way to St. Petersburg. Bulletin of Vaganova Ballet Academy. 2017;(2):80-110. (In Russ.)

Views: 480


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1681-8962 (Print)