Preview

Bulletin of Vaganova Ballet Academy

Advanced search

Dance-plastic movement in “The yellow sound,” scenic composition by Wassily Kandinsky

Abstract

The language of dance moves radically changed in the first decade of the 20th century. Wassily Kandinsky was not aside from those changes. The article is about how Kandinsky had been looking for a special type of a stage dance-plastic movement while working on his scenic compositions.

About the Author

Ilona I. Krymskaya
Vaganova Ballet Academy
Russian Federation


References

1. Kandinsky W. Du théâtre. Über das Theater. О театре. Ed. Jessica Boissel. Paris. 1998. 339 s.

2. Кандинский В.В. О духовном в искусстве // Избранные труды по теории искусства: в 2-х т. М.: Гилея, 2001. Т. 1. 1901-1914. С. 97-200.

3. Каган М.С. Морфология искусства. Ленинград: Искусство, 1972. 440 с.

4. Der Blaue Reiter. Hrsg. Kandinsky W., Franz M. München: R. Piper & CO. Verlag, 1914. 140 s.

5. Кандинский В.В. О сценической композиции // Избранные труды по теории искусства: в 2-х т. М.: Гилея, 2001. Т. 1. 1901-1914. С. 235-250.

6. Айламазьян А.М. Новая культура танца XX века и проблема персональности // Психологический журнал Международ. ун-та природы, общества и человека «Дубна». 2009. № 4. [Электронный ресурс] // URL: http://psyanima.ru/wp-content/uploads/ issues/2009n4a3.pdf (дата обращения: 27.02.2017).

7. Kobayashi-Bredenstein N. Wassily Kandinskys frühe Bühnenkompositionen: Über Körperlichkeit und Bewegung. Berlin: de Gruyter, 2012. 253 p.

8. Кандинский В.В. О Духовном в искусстве. М.: Архимед, 1992. 108 с.

9. Washton Long R.-C. Kandinsky: The Development of an Abstract Style. Oxford: Clarendon press, 1980. XXVII, 202 p.

10. Турчин В.С. Театральная концепция В.В. Кандинского // Русский авангард 1910-х-1920-х годов и театр. СПб.: Дмитрий Буланин, 2000. 405 с.

11. Hahl-Koch J. Kandinsky. London: Thames and Hudson, 1993. 431 p.

12. Preston-Dunlop V. Laban, Schönberg, Kandinsky. 1899-1938 // Louppe L. Traces of Dance. Drawing and Notation of Choreographes. Paris: Editions Dis Voir, 1994. pp. 110-101.

13. Фокин М. Против течения. Воспоминания балетмейстера. Л.: Искусство, 1981. 510 с.

14. Мейерхольд Вс. Театр (К истории и технике) // Театр. Книга о новом театре: сб. статей. М.: ГИТИС, 2008. 237 с.

15. Пави П. Словарь театра. М.: Прогресс, 1991. 483 с.

16. Hahl-Koch J. Kandinsky, Schönberg and their Parallel Experiments // Schönberg and Kandinsky: An Historic Encounter. Ed. Konrad Boehmer. Taylor & Francis, 1997. 224 р.

17. Письма Кандинского В.В. [Гартману Ф. А.] и «Композиции для сцены» // РГАЛИ. Ф. 2037 Оп. 1. Ед. хр. 126. Л. 1об.

18. Арнхейм Р. Искусство и визуальное восприятие. Москва: Прогресс, 1974. 392 с.

19. Frits C. Weiland. Der gelbe Klang. Interface // Journal of New Music Research. 1981. Vol. 10. № 1. pp. 1-13.


Review

For citations:


Krymskaya I.I. Dance-plastic movement in “The yellow sound,” scenic composition by Wassily Kandinsky. Bulletin of Vaganova Ballet Academy. 2017;(1):119-130. (In Russ.)

Views: 529


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1681-8962 (Print)