Hamlet by Yuri Butusov at the Lensoviet theatre: Composition and artistic content
Abstract
The article is devoted to identifying the composition and artistic content of Yuri Butusov's performance "Hamlet", staged at the Lensoviet Theatre. The research method, developed by the author and tested in three monographs, consists in the reconstruction and analysis of the performance. The performance was reconstructed with parallel identification of cross-cutting themes. One of them is the theme of Hamlet, the other is the theme of the world around him. In addition to them, a subtheme of open theatrical game or a theme of the theater was discovered, which in the course of the performance adjoins one or another theme. It was established that when correlating the named themes, the dramatic action of the performance is formed, in the process of which the artistic content of the performance is formed. It is shown that the composition of the performance consists of associatively connected episodes, that is, Butusov's "Hamlet", according to the typology proposed by Markov, is a performance of the poetic type of theater. It is revealed that the artistic content of the stage whole consists, first of all, in the disproportion of the forces of dramatic action: the vulnerable, sensitive Hamlet-boy, as he is presented in the performance; and the surrounding reality, permeated with lies, treachery and violence.
About the Author
O. N. MaltsevaRussian Federation
Maltseva O. N. – Dr. Habi. (Art), Ass. Prof., Leading Researcher (Theater Sector), Prof. of the Russian Theatre Chair
Isaakievskaya Sq., 5, St. Petersburg, 190000
Mokhovaya St., 34, St. Petersburg,191028
References
1. Мальцева О. Н. Поэтический театр Юрия Любимова. СПб.: РИИИ, 1999. 271 с.
2. Мальцева О. Н. Театр Эймунтаса Някрошюса (Поэтика) / предисл. Ю. М. Барбоя. М.: Новое литературное обозрение, 2013. 304 с.
3. Мальцева О. Н. Театр Роберта Стуруа. М.: Новое литературное обозрение, 2023. 200 с.
4. Барбой Ю. М. Структура действия и современный спектакль. Л.: Ленинград. гос. ин-т театра, музыки и кинематографии им. Н. К. Черкасова. 201 с.
5. Барбой Ю. М. К теории театра. СПб.: СПбГАТИ, 2008. 240 с.
6. Мальцева О. Н. Реконструкция спектакля // Семинар по театральной критике: учеб. пос. / ред.-сост. Н. В. Песочинский. СПб.: СПбГАТИ, 2013. С. 38–72.
7. Мальцева О. Н. Анализ спектакля // Семинар по театральной критике: учеб. пос. / ред.-сост. Н. В. Песочинский. СПб.: СПбГАТИ, 2013. С. 88–127.
8. Мальцева О. Н. Театральная критика о спектакле Юрия Бутусова «Гамлет» в Театре им. Ленсовета // Вестник Академии Русского балета им. А. Я. Вагановой. 2025. № 2 (97). С. 155–164.
9. Горфункель Е. И. Балаган на руинах. СПб.: Порядок слов, 2024. 464 с.
10. Кушляева О. Малыш спускается в ад // Петербургский театральный журнал. 2018. № 1 (91). С. 89‒92.
11. Томашевский Б. В. Теория литературы. Поэтика / вступ. ст. Н. Д. Тамарченко. М.: Аспект Пресс, 1996. 334 с.
12. Ассоциация // Философский энциклопедический словарь / гл. ред.: Л. Ф. Ильичев и др. М.: Советская энциклопедия, 1983. С. 39‒40.
13. Ронгинская Е. Младой и нежный Гамлет // Сцена. 2018. № 2. [Электронный ресурс]. URL: https://ptj.spb.ru/pressa/mladoj-i-nezhnyj-gamlet/ (дата обращения: 23.08.2024).
14. Марков П. А. Письмо о Мейерхольде // Марков П. А. О театре: в 4 т. М.: Искусство, 1974. Т. 2. С. 59–75.
Review
For citations:
Maltseva O.N. Hamlet by Yuri Butusov at the Lensoviet theatre: Composition and artistic content. Bulletin of Vaganova Ballet Academy. 2025;(4):125-140. (In Russ.)