To the problem of cultural and historical evaluation of the media heritage of Alexander Shiryayev
Abstract
The article examines the significance of A. V. Shiryaev’s media works for preserving the creative heritage of Russian ballet art, character dance, and the development of the national ballet school. It traces the genesis of A. V. Shiryaev’s media works, proposes their genre and technical-technological differentiation, and examines the goals and objectives of his media creativity. The article highlights A. V. Shiryaev’s distinctive aesthetic, which combines elements of both ballet art and media art, and identifies the features of his individual style. The main directions of the scientific discussion related to the discovery of the A. V. Shiryaev video archive are highlighted. The theoretical significance of the study lies in the comprehension of previously unaccounted aspects of the artistic and historical process of the 1900‒ 1910 period. The work creates the preconditions for the development of the problem of the intersection of ballet and cinema art, expanding the understanding of the early stage of the formation of cinema, the history of media art, dance art, and ballet pedagogy.
About the Author
I. I. YugayRussian Federation
Yugay I. I. – Dr. Habil. (Art), Ass. Prof.
15, Fuchika St., Saint Petersburg, 192238
References
1. Жирова В. В. Формирование программы по классическому танцу петербургско-ленинградской балетной школы в 1863–1940-м годах: автореф. дис. ... канд. искусствоведения. СПб. 2025. 22 с.
2. Меньшиков Л. А., Жирова В. В. Книга-альбом «Хореографiя» В. И. Степанова в истории становления методики классического танца в России // Вестник Санкт-Петербургского университета. Искусствоведение. 2024. № 3. Т. 14. С. 581‒598.
3. Ширяев А. В. Петербургский балет: из воспоминаний артиста Мариинского театра / под ред. Ю. О. Слонимского. Л.: ВТО, 1941. 9 с. [Электронный ресурс]. URL: http://lib.sptl.spb.ru/ru/nodes/20723-shiryaev-a-peterburgskiy-balet-1941#mode/inspect/page/4/zoom/4 (дата обращения: 12.08.2025).
4. Пушкина И. А. Александр Ширяев в воспоминаниях современников // Вестник Академии Русского балета им. А. Я. Вагановой. 2019. № 2 (61). С. 19‒39.
5. Багров П. К вопросу о кинопленках Ширяева // Киноведческие записки. 2004. № 67. С. 19‒29.
6. Изволов Н. Заметки на полях кинопленки // Киноведческие записки. 2004. № 67. С. 14‒19.
7. Салынский Д. Наше вечно непредсказуемое прошлое // Киноведческие записки. 2004. № 67. С. 13‒14.
8. Устюгова Ю. Мы выросли на лучших фильмах «Союзмультфильма» // Ватандаш. 2022. № 4 (307). С. 29‒39.
9. Рябчикова Н. С. Правнучка Щепкина ‒ актриса и сценаристка раннего русского кино // Театр. Живопись. Кино. Музыка. 2024. № 4. С. 80‒103.
10. Анимационное кино // Большая российская энциклопедия. [Электронный ресурс]. URL: https://old.bigenc.ru/theatre_and_cinema/text/4226108 (дата обращения: 10.08.2025).
11. Кракауэр З. Природа фильма: Реабилитация физ. реальности / пер. с англ. Д. Ф. Соколовой. М.: Искусство. 1974. 442 с.
12. Григорович Ю. Н. Жизнь как награда // Academia: Танец. Музыка. Театр. Образование. 2020. № 2 (50). С. 16‒18.
13. Слонимский Ю. М. Александр Викторович Ширяев // Киноведческие записки. 2004. № 67. С. 61‒68.
14. Biocam // Tangible media collection Tangible Media: Removable Storage of Image, Sound, Motion. A collection. [Электронный ресурс]. URL: https://tangiblemediacollection.com/artifacts/biokam-17-mm (дата обращения 10.08.2025).
15. Бочаров В. Забава была впечатляющей // Киноведческие записки. 2004. № 67. С. 33‒48.
16. Слонимский Ю. М. Предисловие // Петербургский балет: из воспоминаний артиста Мариинского театра. Л.: ВТО, 1941. С. 3‒8.
17. Югай И. И. Медиаарт: предпосылки возникновения, художественные основания. СПб.: СПбГУП, 2013. 216 с.
18. Krauss R. Video: The Aesthetics of Narcissism // New Artists Video / ed. Battcock G., New York: Dutton, 1987. 59 р.
Review
For citations:
Yugay I.I. To the problem of cultural and historical evaluation of the media heritage of Alexander Shiryayev. Bulletin of Vaganova Ballet Academy. 2025;(4):28-44. (In Russ.)