Preview

Bulletin of Vaganova Ballet Academy

Advanced search

Zen and Anti-art

Abstract

The article focuses on the formation of an anti-art movement under a powerful impact of Zen philosophy. Some creative practices of Fluxus artists dating back to the second half of the 20th century are considered. The importance of Zen philosophy for the artistic activities is also proved. It is argued the idea that Fluxus became the foundation for the other avant-guard art performances due to its parental relationship with the other artists in conjunction with life responsiveness and peculiar postmodern sensitiveness. In a context of Zen philosophy different creative approaches of Fluxus, aiming to destroy any boundaries between art and life, are described in the article.

About the Author

L. A. Menshikov
Vaganova Ballet Academy
Russian Federation


References

1. Андреева Е.Ю. Формально-тематическая эволюция актуального искусства второй половины ХХ века: Дис.. д-ра филос. н.: 17.00.09 / Санкт-Петерб. гос. ун-т. СПб., 2005. 438 с.

2. Чуворкина О.А. Фигура автора после «смерти автора» // Артикульт. 2013. № 2 (10). С. 28-39.

3. Fluxus! Antikunst ist auch Kunst / W. Esser, B. Kunz, S. Egle. Stuttgart: Staatsgalerie; Snoeck, 2012. 155 p.

4. Югай И.И. Арт-практика Fluxus - соединение творчества и социальной деятельности // Современные проблемы науки и образования. 2014. № 2. С. 676.

5. Brill D. Shock and the Senseless in Dada and Fluxus. Hanover; L.: University Press of New England, 2010. 245 p.

6. Friedman K. Fluxus Performance // The art of performance: A critical anthology / Ed. by G. Battcock and R. Nickas. N. Y.: E. P. Dutton inc., 1984. P. 39-44.

7. Кюрегян Т.С. Алеаторика // Теория современной композиции. М.: Музыка, 2007. С. 412-430.

8. Fluxus virus, 1962-1992. Köln: Galerie Schuppenhauer, 1992. 399 p.

9. Ильин И.П. Постструктурализм. Деконструктивизм. Постмодернизм. М.: Интрада, 1996. 256 с.

10. Семёнова Е. А. Перформанс как хлеб // Инициативы ХХІ века. 2012. № 1. С. 166170.

11. Карrow A. Assemblages, Environments and Happening. N. Y.: H. N. Abrams Inc., 1966. 341 p.

12. Захарова Е.В. Хеппенинг, перформанс, энвайронмент - становление новой концепции искусства второй половины ХХ века // Вестник Томского гос. ун-та. Культурология и искусствоведение. 2013. № 4 (12). С. 21-25.

13. Video Art / The Castello di Rivoli collection; ed. by І. Gianelli, M. Beccaria. Milan: Skira, 2005. 286 p.

14. Матушкина М.В. Танцевальная импровизация: Истоки и история развития в начале ХХ века // Теория и практика общественного развития. 2014. № 9. С. 98-101.

15. Степанова (Гончарова) Н.В. «Культура охотников» (к вопросу о формировании стилистики «Театра Оргий и Мистерий» Германа Ницша // Дом Бурганова. Пространство культуры. 2012. № 1. С. 113-120.

16. Бирюкова М.В. Кассельская Документа 5 Харальда Зеемана: К проблеме художественной формы в западном искусстве второй половины ХХ века // Известия Рос. гос. пед. ун-та им. А.И. Герцена. 2008. № 54. С. 17-21.

17. Vautier B. Is everything art? Basel: Museum Tinguely, 2015. 315 p.

18. Friedman K. Events. N. Y.: Institute for Art and Urban Resources, 1980.

19. Critical mass: Happenings, Fluxus, Performance, Intermedia and Rutgers University 1958-1972 Exhibition Schedule: Mead Art Museum, Amherst Massachusetts: February 1 - June 1, 2003

20. Mason Gross Art Galleries, New Brunswick, New Jersey: September 29 - November 5, 2003 / Ed. by G. Hendricks. New Brunswick: Rutgers University Press, 2003. 213 р


Review

For citations:


Menshikov L.A. Zen and Anti-art. Bulletin of Vaganova Ballet Academy. 2016;(4):129-139. (In Russ.)

Views: 393


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1681-8962 (Print)