Preview

Bulletin of Vaganova Ballet Academy

Advanced search

Structure and meaning: on the perception of music by untrained listener

Abstract

The article discusses the problem of music understanding by untrained listeners. According to the results of experimental studies based on associations and semantic differential the authors prove that there is a strict dependency between music perception and previous music experience of the listeners. If a listener is familiar with a music fragment, it becomes a part of a particular cognitive structure (frame). in this case the meaning of the whole frame is understood as the meaning of that music fragment. If a listener has never known that fragment before, its understanding is limited with emotional perception, which is thought to be its meaning.

About the Authors

N. I. Degtyareva
Saint-Petersburg Rimsky-Korsakov State Conservatory
Russian Federation


P. M. Eismont
Saint-Petersburg State University of Aerospace Instrumentation
Russian Federation


References

1. Холопова В.Н. Феномен музыки. М. - Берлин: Директ-Медиа, 2014. 382 с.

2. Шаймухаметова Л.Н. Семантический анализ музыкального текста (о разработках проблемной научно-исследовательской лаборатории музыкальной семантики) // Проблемы музыкальной науки. 2007, № 1. С. 31-43.

3. Бершадская Т.С. О некоторых аналогиях в структурах языка вербального и языка музыкального // Бершадская Т.С. Статьи разных лет: Сб. ст. / Ред. - сост. О.В. Руднева. СПб.: Изд-во «Союз художников», 2004. С. 234-294.

4. Бонфельд М.Ш. Музыка. Язык или речь? // Музыкальная коммуникация: Сб. научных трудов. Серия «Проблемы музыкознания». Вып. 8. СПб., 1996. № 8. С. 15-39.

5. Денисов А. Музыкальная семиотика - краткий экскурс в историю развития // Израиль XXI. Музыкальный журнал. 2013. № 37. URL:

6. http://www.21israel-music.com/Music_journal_No37.htm (дата обращения: 26.08.2016)

7. Leed R. L. A contrastive analysis of Russian and English intonation contours // The Slavic and East European Journal. 1965. Vol. 9, № 1. P. 62-75.

8. De Beaugrande R.A., Dressier W.U. Introduction to Text Linguistics. London. New York: Longman, 1981. 288 p. URL: https://ru.scribd.com/doc/127440992/105371243-Introduction-to-Text-Linguistics-Beaugrande-1-pdf (дата обращения: 15.07.2016).

9. Лазутина Т.В. Символичность музыкального жанра // Вестник Том. гос. ун-та. 2009. № 324. С. 123-126.

10. Osgood C.E., Suci G.J., Tannenbaum P.H. The Measurement of Meaning. Champaign: University of Illinois Press, 1957. 342 p. URL: https://books.google.com.au/books/about/The_Measurement_of_Meaning.html?id=Qj8GeUrKZdAC (дата обращения: 15.07.2016).

11. Вестник Академии Русского балета им. А.Я. Вагановой. № 4 (45) 2016

12. Корсакова-Крейн М. Эмоции в музыке: восприятие расстояний в тональном поле // Репное. Школа эффективных коммуникаций. Семинар «Лифт в будущее», 2122.03.2015. С. 46-54. URL: http://repnoe.net/upload/iblock/b4a/materialy-k-seminaru-21-marta-_-22-marta-2015.pdf (дата обращения: 15.07.2016).

13. Minsky M. A framework for representing knowledge // The Psychology of Computer Vision / Ed. P. Winston. New York: McGraw Hill, 1975. P. 211-277. URL: http://www.cc.gatech.edu/classes/AY2013/cs7601_spring/papers/Minsky+1974tFramework+for+knowledge.pdf (дата обращения: 15.07.2016).

14. Zbikowski L.M. Conceptualizing Music: Cognitive Structure, Theory, and Analysis, AMS Studies in Music. New York: Oxford University Press, 2002. 376 p.

15. Korsakova-Kreyn M., Dowling W. Jay Emotional processing in music: study in affective responses to tonal modulation in controlled harmonic progressions and real music. Psychomusicology: Music Mind Brain, 2014, 24(1). P. 4-20.


Review

For citations:


Degtyareva N.I., Eismont P.M. Structure and meaning: on the perception of music by untrained listener. Bulletin of Vaganova Ballet Academy. 2016;(4):85-94. (In Russ.)

Views: 295


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1681-8962 (Print)