J. Grotovski’s trainings and the problem of the «new body» in the modern theater
Abstract
The article reviews main definitions of theatre anthropology; special attention is paid to «equivalence» maxima and the «new body». The problems of modeling actor’s new body emphasize in modern Russian and Poland theatres are reviewed using the example of groups, working in Grotowski tradition: Gardzienice, Vengate; A. Vasiliev and Klim works and on the basis of plastic theatre experiments: Commune / Warsaw, A. Adasinsky’ the «Tree» theatre. There are two basic concepts of actor’s existing manner marked in this article: syncretic and synthetical models.
Keywords
Е. Гротовский,
А. Васильев,
Клим,
А. Адасинский,
эквивалентность,
«новое тело»,
синкретическая модель,
синтетическая модель,
театральная антропология,
E. Grotowski,
A. Vasiliev,
Klim,
A. Adasinsky,
equivalence,
«a new body» syncretic model,
synthetic model,
theatrical anthropology
About the Author
P. M. Stepanova
Russian State Institute of Performing Arts
Russian Federation
References
1. Гротовский Е. Упражнения // Гротовский Е. От Бедного театра к Искусству-проводнику. М.: Артист. Режиссер. Театр, 2003. С. 121-140.
2. Гротовский Е. Техника актера // Гротовский Е. К Бедному театру. М.: Артист. Режиссер. Театр, 2009. С. 232-245.
3. Александровская М. Профессиональная подготовка актеров в пространстве евразийского театра XXI века. СПб.: Изд-во «Чистый лист», 2011. 392 с.
4. Барба Э., Саварезе Н. Словарь театральной антропологии: Тайное искусство исполнителя. М.: Артист. Режиссер. Театр, 2010. 320 с.
For citations:
Stepanova P.M.
J. Grotovski’s trainings and the problem of the «new body» in the modern theater. Bulletin of Vaganova Ballet Academy. 2015;(6):152-155.
(In Russ.)
Views:
277