Preview

Bulletin of Vaganova Ballet Academy

Advanced search

J. Grotovski’s trainings and the problem of the «new body» in the modern theater

Abstract

The article reviews main definitions of theatre anthropology; special attention is paid to «equivalence» maxima and the «new body». The problems of modeling actor’s new body emphasize in modern Russian and Poland theatres are reviewed using the example of groups, working in Grotowski tradition: Gardzienice, Vengate; A. Vasiliev and Klim works and on the basis of plastic theatre experiments: Commune / Warsaw, A. Adasinsky’ the «Tree» theatre. There are two basic concepts of actor’s existing manner marked in this article: syncretic and synthetical models.

About the Author

P. M. Stepanova
Russian State Institute of Performing Arts
Russian Federation


References

1. Гротовский Е. Упражнения // Гротовский Е. От Бедного театра к Искусству-проводнику. М.: Артист. Режиссер. Театр, 2003. С. 121-140.

2. Гротовский Е. Техника актера // Гротовский Е. К Бедному театру. М.: Артист. Режиссер. Театр, 2009. С. 232-245.

3. Александровская М. Профессиональная подготовка актеров в пространстве евразийского театра XXI века. СПб.: Изд-во «Чистый лист», 2011. 392 с.

4. Барба Э., Саварезе Н. Словарь театральной антропологии: Тайное искусство исполнителя. М.: Артист. Режиссер. Театр, 2010. 320 с.


Review

For citations:


Stepanova P.M. J. Grotovski’s trainings and the problem of the «new body» in the modern theater. Bulletin of Vaganova Ballet Academy. 2015;(6):152-155. (In Russ.)

Views: 277


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1681-8962 (Print)