Preview

Bulletin of Vaganova Ballet Academy

Advanced search

On the translation of old musical-theoretical texts (for example treatises on through-bass)

Abstract

The translation into Russian of musical-theoretical works, in particular about thoroughbass, began only at the end of the XVIII century, and the translator’s choice fell frequently not on scientifically important theoretical works, but on practical manuals, which were in demand at that time. During this period, musical terminology began with the formation of its own system, and it is the translation of new musical terms that represented the key challenge for the translators, in the early translations of musical theoretical texts the tendency towards graphostylistic selection of foreign-language terms and their duplication by translation, which is often found in contemporary musicological texts, gets consolidated.

About the Author

Albina V. Boyarkina
St. Petersburg State University
Russian Federation


References

1. КЛАВИКОРДНАЯ ШКОЛА, или краткое и основательное показание кь согласію и мелодіи практическими примьрами изъясненное, сочиненное господиномь Г.С. Лелейномь сь ньмецкаго на россійской языкь переведенное императорскаго московскаго университета студентомь θёдором Габлитцемь. Печатано при Императорскомь Московскомь Университеть, на иждивеніе книгосодержателя Христіана Лудвига Вевера, 1773 года.

2. Келнер Д. Верное наставление в сочинении Генерал-Баса / Пер. с нем. Н. Зубрилов. СПб., 1791.

3. Правила гармонические и мелодические для обучения всей музыки, изданные господином Винченцо Манфредини / Пер. с ит. С. Дегтярева. СПб., 1805.

4. Тесс де Кальве. Теория музыки, или Рассуждение о сем искусстве, заключающее в себе историю, цель, действие музыки, генерал-бас, правила сочинения (композиции), описание инструментов, разные роды музыки и всё, что относится к ней в подробности. Сочинено в России и для русских / Пер. Р.Т. Гонорского. Харьков, 1818.

5. Руководство к сочинению музыки, или Теоретико-практическая генерал бассовая школа. Сочинение Франца Гебеля. Часть 1. С немецкого перевел П. Артемов. М., [1842].

6. Письма Карла Черни, или Руководство к изучению игры на фортепиано от начальных оснований до полного усовершенствования, с кратким объяснением генералбаса / Пер. с нем. 1842.

7. Оскара Кольбе. Краткое руководство к изучению генералбаса / Пер. с нем. Издал Х. Оппель. Варшава, 1864.

8. Оскар Кольбе. Краткое руководство к изучению генералбаса / Пер. с некоторыми изменениями Г. Ларош. СПб.: издание М. Бернарда, 1875.

9. Общее руководство к изучению музыки, или Все, что всякий играющий на каком-нибудь инструменте, а особенно на фортепиано, должен знать. Изданное по руководству Маркса В.О. Лемохом. М., 1848.

10. A.B. Marx. Allgemeine Musiklehre: Еіn Hülfsbuch fur Lehrer und Lernende іn jedem Zweige musikalische Unterweisung / Von Adolf Bernhard Marx, Lpz., 1839 (рус. пер.: Всеобщий учебник музыки. СПб., 1872; М., 1893).


Review

For citations:


Boyarkina A.V. On the translation of old musical-theoretical texts (for example treatises on through-bass). Bulletin of Vaganova Ballet Academy. 2015;(4):189-194. (In Russ.)

Views: 366


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1681-8962 (Print)