Preview

Bulletin of Vaganova Ballet Academy

Advanced search

Tchaikovsky and Mahler: crossing in the territory of the ballet

Abstract

The article is devoted to the works of Tchaikovsky and Mahler - the largest representatives of the European musical culture of the second half of XIX - early XX centuries in the context of the ballet genre. Outlines the main ideas and contents, emotional and inherently-musical qualities of the works of both composers, creating the conditions for their multiple choreographic interpretations of the leading choreographers of the past and present.

About the Author

Anna V. Gorn
Vaganova ballet Academy
Russian Federation


References

1. Коробейников С. Малер и Чайковский. Особенности тематизма // Журнал любителей искусства. 1998. № 2. С. 52-63.

2. Малер Г. Письма / Пер. с нем. С.А. Ошерова, д. Р. Петрова, С.Е. Шлапоберской / Общ. ред. и послеслов. И.А. Барсова; Сост. и комм. И.А. Барсова, д. Р. Петров. СПб.: изд. имени Н. и. Новикова, 2006. 888 с.

3. Соллертинский И. Исторические типы симфонической драматургии // Соллертинский И. исторические этюды. Л.: МУЗГИЗ, 1963. С. 335-346.

4. Eggebrecht H. Die Musik Gustav Mahlers. München, Zürich, 1982. 308 s.

5. Лопухов Ф. Комментарии к балетмейстерским экспликациям/ Мариус Петипа. Материалы, воспоминания, статьи. Л.: Искусство, 1971. 446 с.

6. Волков С. Страсти по Чайковскому. Разговоры с Джорджем Баланчиным. М.: Изд-во Независимая газета, 2001. 224 с.


Review

For citations:


Gorn A.V. Tchaikovsky and Mahler: crossing in the territory of the ballet. Bulletin of Vaganova Ballet Academy. 2015;(4):135-140. (In Russ.)

Views: 274


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1681-8962 (Print)