Preview

Bulletin of Vaganova Ballet Academy

Advanced search

Pina Bausch and Cinema: the Contact Line

Abstract

The article focuses on the wide range of interactions between Pina Bausch and cinema: screen reproductions of her performances, documentaries and feature films with her participation, and her original cinematographic project «The Complaint of an Empress» («Die Klage der Kaiserin»). Based on film studies and comparative analysis, the forms of implementation of Bausch’s creative experience in the cinematography are observed, as well as symbolic and metaphoric interconnections of Pina Bausch’s dance poetics and metaphoric structure of screen works are determined

About the Author

Natallia A. Ahafonava
The National Academy of Sciences of Belarus
Russian Federation


References

1. Ross Janice Difficult Dances: The Choreography of Pina Bausch. URL: http://prelectur.stanford.edu/lecturers/bausch/ (дата обращения: 22.07.2015).

2. Уланоўская С. Ад канцэптуалізму да папулізму // Мастацтва. 2015. № 1. С. 12-13. [Электронный источник.] URL: http://kimpress.by/files/pdf/mast/88.pdf (дата обращения 21.08.2015).

3. Маньковская Н. Эстетика постмодернизма. СПб.: Алетейя, 2000. 347 с.

4. Ерохина Т.И., Дрогобецкая В.И. Ритуальная основа танца Пины Бауш // Ярославский педагогический вестник. 2013. № 4. Т. I (Гуманитарные науки). С. 267-271.

5. Гаевский В. Пина и танец страсти. URL: http://polit.ru/article/2013/04/21/Pina_Bausch/ (дата обращения: 20.07.2015).

6. Агафонова Н. Экранное искусство: художественная и коммуникативная специфика. Минск: БГУКИ, 2009. 273 с.

7. Астахова О. Пина и танец страсти. URL: http://polit.ru/article/2013/04/21/Pina_Bausch/ (дата обращения: 20.07.2015).

8. Эйзенштейн С. Неравнодушная природа. Избр. произведения в 6 т. Т. 3. М.: Искусство, 1964. С. 37-432.

9. Кисеева Е. «Kontakthoff» П. Бауш: социальный проект или высокое искусство? URL: http://sias.ru/magazine/vypusk-2/istoriya-i-sovremennost/511.html (дата обращения: 20.07.2015).


Review

For citations:


Ahafonava N.A. Pina Bausch and Cinema: the Contact Line. Bulletin of Vaganova Ballet Academy. 2015;(4):48-53. (In Russ.)

Views: 549


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1681-8962 (Print)