Preview

Bulletin of Vaganova Ballet Academy

Advanced search

DADA THEATRE AND BALLET (TO THE CENTURY SINCE THE BIRTH)

Abstract

The article is dedicated to the centenary of the beginning of Dadaism in Switzerland in 1916. It identifies a theatre aspect in a variety of Dada artist’s activity. This is about Hugo Ball, Emmy Hennings, Т. Tzara and J. Arp. Dadaist groups that organized theatrical performances appeared in Germany and France. They acted their events since 1918. The Mute Canary play by G. Ribemont-Dessaignes is analyzed as the example of Dadaist playwriting

About the Author

Vadim I. Maksimov
Академия Русского балета им. А.Я. Вагановой
Russian Federation


References

1. Бюргер П. Теория авангарда. М.: VAC press, 2014. 196 с.

2. Laban R.V. Die Welt des Tänzers: Fünf Gedankenreigen. Stuttgart: Walter Seifert, 1920. 262 s.

3. Гальцова Е.Д. Сюрреализм и театр. М.: Гуманитарная академия, 2012. 542 с.

4. Сироткина И. Свободное движение и пластический танец в России. М.: НЛО, 2011. 319 с.

5. Мои танцы - эксцентрического характера. // Мнемозина. Документы и материалы из истории отечественного театра ХХ века. М.: Индрик, 2014. Вып. 6. С. 534-554.

6. Каминская Ю.В. Рождественское действо, «cauchemar» и балалайки. О дадаистском кабаре и драме Хуго Балля «Криппеншпиль» в сценических воплощениях // Театрон. 2015. № 2. (16). С. 28-37.

7. Dachy M. Oú reste donc la scéne du theatre experimental? // L’art en scéne. Bois-le-Roi, 1992. Р. 161-170.


Review

For citations:


Maksimov V.I. DADA THEATRE AND BALLET (TO THE CENTURY SINCE THE BIRTH). Bulletin of Vaganova Ballet Academy. 2016;(6):69-79. (In Russ.)

Views: 480


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1681-8962 (Print)