Preview

Bulletin of Vaganova Ballet Academy

Advanced search

‘MUSCULAR BINDING’ IN THE HISTORY OF THE CONTEMPORARY DANCE: FROM THE MASS MODE TO THE COLLECTIVE MODE

Abstract

The article aims to look at the conception of ‘muscular bounding’ - experience of human beings moving in unison - in relation to dance practice ranging mass dance at the beginning of the XX century as a possibility of creating a new form of communities, a new aesthetic experience of spectatorships starting in the middle of the XX centuries and new forms of collectiveness suggested by practice of social choreography and even more by social movement.

About the Author

Tatyana V. Gordeeva
Академия Русского балета им. А.Я. Вагановой
Russian Federation


References

1. Newhal M.A.S. Uniform Bodies: Mass Movement and Modern Totalitarianis // Dance Research Journal. 2002. Vol. 1. № 34. P. 27-50.

2. Фуко М. Слова и вещи. Археология гуманитарных наук. СПб.: A-cad, 1994. 406 с.

3. Гумбрехт Х.-У. Производство присутствия: Чего не может передать значение. M.: Новое литературное обозрение, 2006. 184 с.

4. Warburton E.C. Of Meanings and Movements: Re-Languaging Embodimenting Dance Phenomenology and Cognition // Dance Research Journal. 2011. Vol. 2. № 43. P. 65-83.

5. Гордеева Т.В. Идеокинетический подход как метод коррекции опорно-двигательного аппарата в танцевальном обучении: Дис.. магист. ст. / Академия Русского балета им. А.Я. Вагановой. СПб., 2012. 105 с.

6. Reason M. Kinesthesia, Empathy, and Related Pleasures: An Inquiry into Audience Experiences of Watching Dance / M. Reason, D. Reynolds // Dance Research Journal. 2010. Vol. 2. № 42. P. 49-75.

7. MickenbergJ. L. Dancing for Stalin: Pauline Koner’s «Russian Days» and the Question of Stalinism [Электронный ресурс] URL: http://quod.lib.umich.edu/m/maize/13545968.0001.001/1:14/-lineages-of-the-literary-left-essays-in-honor-of-alan-m-wald?rgn=div1;view=fulltext (дата обращения: 05.04.2016).

8. Duncan I. The Art of the Dance by Isadora / Рref. par S. Cheney. N. Y.: Theater Arts, 1928. 147 p.

9. Franco M. Dancing modernism - performing politics. Bloomington and Indianapolis: Library of Indiana University Press, 1995. 190 р.

10. Burt R. Alien Bodies: Representations of Modernity, «Race» and Nation in Early Modern Dance. L.: Routledge, 2002. 240 р.

11. Banes S. Terpsichore in Sneakers: Post-Modern Dance with new introduction. Connectitut: Wesleyan University Press Middletown, 1987. 272 р.

12. Anderson-Rabern R. Efficiencies of Slowness: The Politics of Contemporary Collective. Stanford: Creation Stanford University, 2011.

13. Пуховская Т. Танец и архитектура: создавая пространства. Сайт о современной культуре в Нижнем Новгороде [Электронный ресурс] URL: http://cultureinthecity.ru/statji/tanec-i-arxitektura-sozdavaya-prostranstva.htm (дата обращения: 05.04.2016).

14. Rubidge S. On Choreographk Space // Paper given at the 10th International NOFOD Confere^e, Sparing Dance(s) - Danring Space(s) January 27th - 30th. 2011. Odense: University of Southern Denmark, 2011. Р. 45-57.

15. Колико Н.И. Хельмут Лахенманн: Эстетическая технология: Дис.. канд. искусствоведения: 17.00.02 / Российская академия музыки им. Гнесиных. М., 2002. 144 с.

16. Фостер Х., Краусс Р., Буа И.-А., Бухло Б. Искусство с 1900 года. М.: Ad Marginem, 2015. 861 с.

17. Меньшиков Л.А. Прагматика понимания текстов постмодернистской культуры // Человек. Культура. Образование. 2015. № 4. С. 62-74.

18. Меньшиков Л.А. Дзен и теория тотального искусства: О некоторых совпадениях в эстетике модерна и постмодерна // Архитектоника современного искусства: От модерна к постмодерну. СПб., 2015. С. 64-75.

19. Muller I. We Are Still Washing (2012) [Электронный ресурс] // URL: http: www.ivanamuller.com/works/we-are-still-watching (дата обращения: 05.04.2016).

20. Artis Video Series: Publk Movement [Электронный ресурс] // URL: https: vimeo.com/37963094 (дата обращения: 05.04.2016).

21. Publk movement [Электронный ресурс] // URL: http: www.publkmovement.org (дата обращения: 05.04.2016).

22. Kolb A. Current Trends in Contemporary Choreography: A Politkal Critique // Drama Review Journal. 2013. Vol. 3 № 45. P. 31-52.

23. Susan L.F. Choreographies of Protest // Theatre Journal. 2003. Vol. 55. № 3. P. 395-412.


Review

For citations:


Gordeeva T.V. ‘MUSCULAR BINDING’ IN THE HISTORY OF THE CONTEMPORARY DANCE: FROM THE MASS MODE TO THE COLLECTIVE MODE. Bulletin of Vaganova Ballet Academy. 2016;(6):59-68. (In Russ.)

Views: 413


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1681-8962 (Print)