Preview

Bulletin of Vaganova Ballet Academy

Advanced search

G. Balanchine and S. Prokofiev: history of frustrated cooperation («Prodigal Son» ballet). (part 2)

Abstract

Article devoted the social, psychological and aesthetical causes for confrontation between Prokofiev and Balanchine at the time of composing «The Prodigal Son» ballet are investigated. This ballet, initiated by Diaghilev, was created in accordance with the complementarity principle, with ambivalent musical and choreographical components in their contradicting unity.

About the Author

Alexander V. Yepishin
Академия Русского балета имени А.Я. Вагановой
Russian Federation


References

1. Из интервью газете «Обсервер» от 30 июня 1929 г. Ср.: [10, т. 1, с. 255, 484]

2. Волков С.М. Страсти по Чайковскому. Разговоры с Джорджем Баланчиным. М.: Независимая газета, 2001. 217 с.

3. Прокофьев С.С. Дневник. 1907-1933. В 3 т. Т. 2. Париж: sprkfv, 2002. 890 с.

4. Нестьев И.В. Жизнь Сергея Прокофьева. М.: Сов. композитор, 1973. 661 с.

5. Сцена попойки - № 6.

6. Суриц Е.Я. Дж. Баланчин - истоки творчества // Музыка и хореография современного балета. Вып. 5. Л.: Музыка, 1987. С. 77-105.

7. Суриц Е.Я. Балеты С.С. Прокофьева в труппе «Русский балет Сергея Дягилева» // Проблемы искусства Франции ХХ в. Материалы науч. конф. М.: ГМИИ, 1990. С. 225-243.

8. Пуленк Ф. Я и мои друзья. Л.: Музыка, 1977. 158 с.

9. Левая Т.Н. Русская музыка начала ХХ века в художественном контексте эпохи. М.: Музыка, 1991. 164 с.

10. Вишневецкий И.Г. Сергей Прокофьев. М.: Молодая гвардия, 2009. 703 с.

11. Лифарь С.М. Дягилев и с Дягилевым. М.: Вагриус, 2005. 588 с.

12. Сергей Дягилев и русское искусство. Т. 1-2. М.: Изобраз. искусство, 1982. Т. 1: 493 с.; Т. 2: 574 с.

13. Долинская Е.Б. Театр Прокофьева. М.: Композитор, 2012. 374 с.

14. Прокофьев о Прокофьеве. Статьи, интервью / Ред. - сост. В.П. Варунц. М.: Сов. композитор, 1991. 285 с.

15. Прокофьев С.С. Автобиография // Прокофьев С.С. Материалы, документы, воспоминания. М.: Музгиз, 1961. С. 13-196.

16. Сергей Прокофьев - Сергей Кусевицкий. Переписка. 1910-1953. М: Дека-ВС, 2009. 531с.

17. С.С. Прокофьев и Н.Я. Мясковский. Переписка. М.: Сов. композитор, 1977. 598 с.

18. Наборщикова С.В. Видеть музыку, слышать танец: Стравинский и Баланчин. К проблеме музыкально-хореографического синтеза. М.: Моск. консерватория, 2010. 342 с.

19. Мясин Л.Ф. Моя жизнь в балете. М.: АРТ, 1997. 366 с.

20. Эйзенштейн С.М. Заметки о С.С. Прокофьеве // Прокофьев С.С. Материалы, документы, воспоминания. М.: Музгиз, 1961. С. 481-492.

21. Асафьев Б.В. Скованный музыкант. О роли музыки в балете и о положении балетного дирижера // Асафьев Б.В. О балете. Статьи рецензии, воспоминания. Л.: Музыка, 1974. С. 112-116.

22. Вишневецкий И.Г. Евразийское уклонение в музыке 1920-1930-х годов. М.: Новое литературное обозрение, 2005. 512 с.

23. Киселев В. Русские корни «Блудного сына» // Советская музыка. 1991. № 4. С. 87-88.

24. Век Баланчина. 1904-2004. СПб.: Аврора-дизайн, Мариинский театр, 2004. 195 с.

25. Баланчин Дж., Мэйсон Ф. Сто один рассказ о большом балете. М.: Крон-Пресс, 2000. 494 с.

26. Бенуа А.Н. Мои воспоминания. Кн. IV-V. М.: Наука, 1993. 743 с.

27. Цветаева М.И. Собр. соч. в 7 томах. Т. 7. М.: Терра, 1998. 430 с.


Review

For citations:


Yepishin A.V. G. Balanchine and S. Prokofiev: history of frustrated cooperation («Prodigal Son» ballet). (part 2). Bulletin of Vaganova Ballet Academy. 2016;(1):38-52. (In Russ.)

Views: 366


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1681-8962 (Print)