Preview

Bulletin of Vaganova Ballet Academy

Advanced search

«Valkyries» by Wagner - Eisenstein:Towards the «other» hearing strategies

Abstract

In the historical musicology R. Wagner’s heritage has a rather paradoxical reputation: on the one hand his compositions are recognized as the most difficult samples of the opera repertoire, it is conventional that they set exclusive, almost impracticable tasks both to performer, and to listener. On the other hand, they repeatedly inspired cases of the mass Wagnerism, a fanatical worship of the personality and works of the German composer, peculiar to rather mass culture, than academic art. These facts allow to offer a hypothesis about an existence of some alternative programs in perception of Wagner’s works involving the widest range of listener’s senses. A research of such possible additional «channels of access» of Wagner’s music is undertaken in the article on the example of «Die Walküre» performance in the Bolshoi theater which was carried out in 1940 by a film director S. M. Eisenstein.

About the Author

Tatiana Vadimovna Bukina
Vaganova ballet Academy
Russian Federation


References

1. Вагнер Р. Моя жизнь: В 2 т. Т. 1. М.: ООО «Издательство АСТ»: ООО «Издательство Астрель», 2003. 560 с.

2. Готсдинер А. Л. Музыкальная психология. М.: NB Магистр, 1993. 193 с.

3. Кирнарская Д. К. Музыкальные способности. М.: Таланты-XXI век, 2004. 496 с.

4. Бонфельд М. Ш. Музыкальное мышление ребёнка: специфические черты // Междисциплинарный семинар- 4. Интерпретация художественного текста: Сб. науч. материалов. Петрозаводск: б/изд., 2001. С. 57-61.

5. Серова В. С. Серовы, Александр Николаевич и Валентин Александрович: Воспоминания. СПб.: Шиповник, 1914. 376 с.

6. Вагнер Р. Избранные работы. М.: Искусство, 1978. 695 с.

7. Лапшин И. И. О музыкальном творчестве //Музыкальная психология. Хрестоматия. М.: МГК им. П. И. Чайковского, 1992. С. 161-171.

8. Медушевский В. В. О закономерностях и средствах художественного воздействия музыки. М.: Музыка, 1976. 254 с.

9. Назайкинский Е. В. О психологии музыкального восприятия. М.: Музыка, 1972. 383 с.

10. Эйзенштейн С. М. Избранные произведения. Т. 1. М.: Искусство, 1964. 695 с.

11. Эйзенштейн С. М. Избранные произведения. Т. 2. М.: Искусство, 1964. 567 с.

12. Кирнарская Д. К. Музыкальное восприятие. М.: Кимос-Ард., 1997. 160 с.

13. Сапегина Т. А. Диалог через океан: сюита из балета П. И. Чайковского глазами У. Диснея //Вестник АРБ им. А. Я. Вагановой, № 3 (38). 2015. С. 147-153.

14. Эйзенштейн С. М. Избранные произведения. Т. 5. М.: Искусство, 1968. 599 с.

15. Савенко С. И. Эйзенштейн как оперный режиссер: «Валькирия» Вагнера в Большом театре. Публикация и комментарий С. И. Савенко //Мнемозина: Документы и факты из истории отечественного театра XX в.: Исторический альманах. Вып. 2. / Ред. - сост. В. В. Иванов. М.: Эдиториал УРСС, 2006. С. 306-326.

16. Эйзенштейн С. М. Избранные произведения. Т. 3. М.: Искусство, 1964. 671 с.

17. Молден Д. Психотехнология НЛП для владения собой и управления другими / Методические рекомендации для слушателей курса «НЛП в бизнесе». М.: Центр НЛП-тренинга, 2000. 247 с.

18. Типы людей. По материалам сайта Александра Любимова www.trenings.ru // NLP. Центр современных NLP-технологий. URL: http://www.œnter-nlp.ru/Hbrary/s52/ obshenie_6.html (дата обращения: 10.11.2015).


Review

For citations:


Bukina T.V. «Valkyries» by Wagner - Eisenstein:Towards the «other» hearing strategies. Bulletin of Vaganova Ballet Academy. 2016;(2):110-118. (In Russ.)

Views: 457


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1681-8962 (Print)