Preview

Bulletin of Vaganova Ballet Academy

Advanced search

The Dancing Songs in the Flourish of the Middle Ages: to the Problem of Existence

Abstract

The article is devoted to consideration of the causes that made popular dancing genres with refrains (rondeau and virelai) not to be written in the collections of songs till the end of the XIII century, but later they became the main part of the minstrels’ song repertory.

About the Author

Saida Z. Iskhakova
Ufa State Academy of Arts named after Z. Ismaguilov
Russian Federation


References

1. Кюрегян Т., Столярова Ю. Песни средневековой Европы. М.: Композитор, 2007. 208 с.

2. Gleason H., Becker W. Music in the Middle Ages and Renaissance. N.Y., 1998. 215 р.

3. Mullally. R. The Carole: A Study of a Medieval Dance. Farnham, Surrey, 2011. 153 р.

4. Зюмтор П. Опыт построения средневековой поэтики. СПб.: Алетейя, 2003. 544 с.

5. Butterfield A. Monophonic Song: Questions of Category // Companion to Medieval and Renaissance Music. Berkeley and Los-Angeles, 1997. Р. 104-106.

6. Stevens J. Words and Music in the Middle Ages: Song, Narrative, Dance and Drama, 1050-1350. Cambridge, 1986. 554 р.

7. Le Gentil P. Le Virelai et le villancico, le problème des origines arabes. Paris-Lisbonne, 1954. 235 р.

8. Apel W. Rondeaux, Virelais аnd Balladen in French 13th Century Song // Journal of American Musicological Society. 1954. Vol. 7. № 2. Р. 121-130.

9. Сапонов М. А. Менестрели. М.: Классика XXI, 2004. 398 с.

10. Исхакова С. З. «Популярное» и «элитарное» в музыкальном искусстве Западной Европы XIII-XIV веков: начало противостояния // Художественная культура: электронный журнал. 2015. № 1 (14). URL: http://sias.ru/publications/magazines/ kultura/2015-1/istoriya-i-sovremennost/833.html дата обращения 15.05.2016

11. Peraino J. A. Giving Voice to Love: Song and Self-Expression from the Troubadours to Guillaume de Machaut. Oxford, 2011. 384 р.

12. Gennrich F. Grundgriss einer Formenlehre des mittelalterlichen Liedes. Halle, 1932. 288 s.

13. Zwartjes Otto Love Songs from Al-Andalus: History, Structure, and Meaning of the Kharja. Leiden, New York, Köln, 1997. 387 p.

14. Belt Ch., Ponce A. Dance Music and the Cantigas de Santa Maria (April 14, 2012). John Wesley Powell Student Research Conference. Paper 4. // URL: http://digitalcommons. iwu.edu/jwprc/2012/oralpres12/4 дата обращения 17.01 2016

15. Сергеева Т. С. Музыка ал-Андалус: рождение западно-арабской классики. Казань: Казанская государственная консерватория, 2008. 308 с.

16. Мамедов О. М. Заджаль как один из важных жанров андалузской поэзии // Культура народов Причерноморья. 2009. № 162. С. 181-183.

17. Chase G. The Music of Spain. New York, 1941. 375 р.

18. Stinson J. A. Music for the Medieval Dance // Music and Dance. Perth, 1982. Р. 24-33.

19. Дуков Е. В. Концерт в истории западноевропейской культуры. М.: Государственный институт искусствознания, 1999. 202 с.

20. Saoud R. The Arab Contribution to Music of the Western World //Foundation for Science Technology and Civilisation. March, 2004. Р. 1-26.

21. Исхакова С. З. Соотношение восточного и западного в традиции cantus publicus XII-XIII веков // Обсерватория культуры. 2014. № 5. С. 66-72.

22. Фильштинский И. М. История арабской литературы Х-XVIII веков. М.: Наука, 1991. 216 с.

23. Даркевич В. П. Народная культура Средневековья: Пародия в литературе и искусстве IX-XVI вв. М.: Наука, 1992. 288 с.

24. Брюнель-Лобришон Ж., Дюамель-Амадо К. Повседневная жизнь во времена трубадуров XII-XIII вв. М.: Молодая гвардия, 2003. 414 с.

25. Добиаш-Рождественская О. А. Культура западноевропейского Средневековья. М.: Наука, 1987. 345 с.

26. Reese G. Music in the Middle Ages. N. Y., 1940. 502 р.

27. Crocker R. L. A History of Musical Style. N. Y. 1986. 554 р.

28. Paris Bibliothèque nationale, fonds Latin 1139: d’après les manuscrits conservés à la Bibliothèque nationale de Paris: phot. Bibl. Nat. Paris / Ed. by B. Gillingham. Publication of Medieval Musical Manuscripts. Vol. 14. Ottawa: Institute of Mediaeval Music, 1987. 460 p.

29. Beck J. B. La Musique des Troubadours. Paris, 1910. 128 р.

30. Матюшина И. Г. Древнейшая лирика Европы. Кн. 2. М.: Изд. центр РГГУ, 1999. 492 с.

31. Лукин Б. В. Истоки народнопоэтической культуры Кубы. Крестьянские импровизаторы. Л.: Наука. Ленинградское отделение, 1988. 272 с.

32. Аль-Фахури Х. История арабской литературы. Т. II. М.: Изд-во иностранной литературы, 1961. 484 с.

33. Dronke P. The Medieval Liric. London, 1968. 266 р.

34. Сараева С. В. О периодизации миннезанга // Проблемы музыкальной науки. 2010. № 2 (7). С. 56-60.

35. Тьерсо Ж. История народной песни во Франции. М.: Сов. композитор, 1975. 464 с.

36. Исхакова С. З. Об особенностях развития традиции musica composita во Франции и Италии XIV в. // Старинная музыка. 2015. № 2. С. 26-31.


Review

For citations:


Iskhakova S.Z. The Dancing Songs in the Flourish of the Middle Ages: to the Problem of Existence. Bulletin of Vaganova Ballet Academy. 2016;(2):69-77. (In Russ.)

Views: 359


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1681-8962 (Print)