Preview

Bulletin of Vaganova Ballet Academy

Advanced search

The Opera-ballet Le Dieu et la bayadère by D.-F.-E. Auber and E. Scribe: A Musical and Dramatic Interpretation of the Character of Zoloé

Abstract

This article examines the specific features of the musical and dramatic interpretation of the bayadère Zoloé in the opéra-ballet Le Dieu et la bayadère ou La Courtisane amoureuse by D.-F.-E. Auber and E. Scribe (Paris, 1830). The fact that the main heroine's role was danced rather than sung introduced a new and unusual distribution of dramatic focus for an operatic audience. Although Zoloé’s part lacked parity with the vocal roles of other characters and relied solely on dance and pantomime, it carried significant dramatic and emotional weight. For the first time, a dancing bayadère was placed at the center of a musical stage work—thanks to the orchestra’s expressive power, the innovative choreography of Filippo Taglioni, and the talent of his daughter Marie Taglioni, for whom the role was created. While theatre critics found Scribe’s libretto insufficiently dramatic, they unanimously agreed that Taglioni’s choreographic mastery eclipsed the libretto’s shortcomings. Although Zoloé was not the first bayadère to appear on the stage of the Paris Opéra, her role marked a turning point in the development of European Romantic ballet.

About the Authors

Yayuan Tian
Herzen State Pedagogical University of Russia
Russian Federation

Tian Yayuan ‒ Postgraduate Student
Saint Petersburg, 191186



N. V. Medvedeva
Herzen State Pedagogical University of Russia
Russian Federation

Medvedeva N. V. ‒ Cand. Sci. (Art Criticism), Prof. of the Department of Music Instruments
Saint Petersburg, 191186



References

1. Леуччи Т. Наследие романтизма и ориентализма в балетах Мариуса Петипа с индийским мотивом: «Баядерка» (1877) и «Талисман» (1889) // Вестник Академии Русского балета имени А. Я. Вагановой. 2019. № 6 (65). С. 22–32.

2. Scribe E. Le Dieu et la Bayadère // Oeuvres complètes de Eugène Scribe, de l’Académie Française. Troisième série: Opéras, ballets. Vol. 1. P. 227–265.

3. Жесткова О. В. Мимическая роль Лиз Нобле в опере «Немая из Портичи» // Балет. 2015. Т. 194. № 5. С. 28–31.

4. Académie royale de musique. Première représentation de Le Dieu et la bayadère, ou la Courtisane amoureuse, opéra en deux actes (Feuilleton). Le Globe: journal littéraire. 17 octobre 1830. № 238. [Электронный ресурс]. URL: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k4926310s/f1.item (дата обращения: 08.08.2025).

5. Auber D.-F.-E. La Bayadère amoureuse ou Le Dieu et la Bayadère. Opéra en deux actes. Paroles de Mr. Scribe. Partition réduite avec accompagnement de piano par V. Rifaut. Mayence et Anvers: chez B. Schott's Söhne, 1831.

6. Auber D.-F.-E. Le Dieu et la Bayadère: opéra en 2 actes. Paroles de M. Eugène Scribe; musique de D.F.E. Auber. Partition piano et chant. Paris: Brandus et Cie., s.d. [vers 1848].

7. Daniel-François-Esprit Auber. Overtures, Vol. 6. Karlovy Vary Symphony Orchestra. Dario Salvi. Format: Audio CD. Edition: Naxos Rights International Limited, 2024. [Электронный ресурс]. URL: https://www.naxos.com/CatalogueDetail/?id=8.574532 (дата обращения: 08.08.2025).

8. Le Dieu et la Bayadère, opéra en deux actes (Chronique musicale. Académie royale de musique). Journal des Débats politiques et littéraires. 15 octobre 1830. [Электронный ресурс]. URL: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k437093p/f1.item (дата обращения: 08.08.2025).

9. Жесткова О. В. Социальные и институциональные аспекты балета в Парижской Опере XIX века // Опера в музыкальном театре: История и современность. Мат- лы Четвертой Международ. науч. конф. Т. 2. М.: Рос. Акад. музыки им. Гнесиных, 2019. С. 111–119.

10. Opéra. (Spectacles). Gazette nationale ou le Moniteur universel. 21 octobre 1830. № 294. [Электронный ресурс]. URL: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k44259036/f4.item (дата обращения: 08.08.2025).

11. Жесткова О. В. Анри Дюпоншель и рождение романтического театрального декора // Обсерватория культуры. 2014. № 4. С. 66–74.

12. Lecomte H. Le dieu et la bayadère: onze maquettes de costumes. 1830. [Электронный ресурс]. URL: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b8454521k.r=Le%20Dieu%20et%20la%20Bayadere%20costume?rk=21459;2 (дата обращения: 08.08.2025).

13. Le Dieu et la Bayadère, ou la Courtisane amoureuse, opéra en deux actes (Académie royale de musique). La Quotidienne. 16 octobre 1830. [Электронный ресурс]. URL: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k1730736q/f1.item (дата обращения: 08.08.2025).

14. La Fontaine J. La Courtisane amoureuse // Contes et nouvelles en vers. T. 1–3. Edi- tion du groupe “Ebooks libres et gratuits” (réimpression: Paris: Claude Barbin, 1665). P. 227–236. [Электронный ресурс]. URL: https://www.centremultime-dia.be/IMG/pdf/la_fontaine_contes_1.pdf (дата обращения: 08.08.2025).

15. Première représentation du Dieu et la Bayadère, ou la Courtisanne amoureuse, opéra en 2 actes (Théâtre de l’Opéra). Le Figaro: journal littéraire: théâtre, critique, sciences, arts, moeurs, nouvelles, scandale, économie domestique, biographie, bibliographie, modes. 14 octobre 1830. No. 285. [Электронный ресурс]. URL: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k2667647/f2.item# (дата обращения: 08.08.2025).

16. Жесткова О. В. Эжен Скриб – «умелый человек» // Музыка. Искусство, Наука, Практика. 2013. № 2 (4). С. 7–17.

17. Smith M. Three Hybrid Works at the Paris Opéra, Circa 1830 // Dance Chronicle. Vol. 24, №. 1. Р. 7–53.

18. Première représentation de: le Dieu et la Bayadère, opéra en deux actes (Académie Royale de musique). Le Corsaire. Journal des spectacles, de la littérature, des arts, des moeurs, des théâtres et des modes. 14 octobre 1830. [Электронный ресурс]. URL: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k46881572/f2.item (дата обращения: 08.08.2025).


Review

For citations:


Tian Ya., Medvedeva N.V. The Opera-ballet Le Dieu et la bayadère by D.-F.-E. Auber and E. Scribe: A Musical and Dramatic Interpretation of the Character of Zoloé. Bulletin of Vaganova Ballet Academy. 2025;(4):150-166. (In Russ.)

Views: 12


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1681-8962 (Print)