About terms in entertainment art
Abstract
The article examines the state and problems of the modern transformation of pop art terms, the relationship of new terms with classical ones; analyzes the problems of terminology in the genres of cabaret, variety, and on stage in general. The author examines the meaningfulness of new, recently emerged terms, suggests rethinking outdated ones, gives his definition and justification of modern terms in pop art.
Keywords
About the Author
S. E. ParfenovRussian Federation
Parfenov S. E. ‒ Ass. Prof. of the Chair
34, Mokhovaya St., St. Petersburg, 191028
References
1. Розенталь Д. Э., Теленкова М. А. Словарь-справочник лингвистических терминов: пособие для учителя. Изд. 3-е. М.: Просвещение, 1985. 319 с.
2. Фасмер М. Этимологический словарь русского языка: в 4 т. / пер. с нем. и доп. О. Н. Трубачева. М.: Прогресс, 1986. Т. 4. 860 с.
3. Даль В. И. Толковый словарь живого великорусского языка. СПб.; М.: М. О. Вольф, 1882. Т. 2. 807 с.
4. Уварова Е. Д. Эстрадный театр: миниатюры, обозрения, мюзик холлы. 1917– 1945. М.: Искусство, 1983. 320 с.
5. Клитин С. С. Эстрадные заведения: пятнадцать очерков для профессионалов и любителей эстрадного искусства. М.: ГИТИС, 2002. 352 с.
6. Анастасьев А. Эстрадное искусство и его специфика // Русская советская эстрада. 1917–1929. М.: Искусство, 1976. 406 с.
7. Дмитриев Ю. А. Номер // Эстрада России. ХХ век: энциклопедия. М.: Олма пресс, 2004. 452 c.
8. Штокбант И. Р. Концерт – основная форма эстрадного представления // Актуальные проблемы воспитания актерских и режиссерских кадров эстрады. Л.: ЛГИТМиК, 1987. 118 с.
9. Уварова Е. Д. Эстрада // Эстрада России. ХХ век: энциклопедия. М.: Олма пресс, 2004. С. 767.
10. Клитин С. С. Эстрада: проблемы теории, истории и методики. Л.: Искусство, 1987. 190 с.
11. Райкин А. Воспоминания / Аркадий Райкин. СПб.: Культ-информ-пресс, 1993. 443 с.
12. Кабирзянов Р. Р. Телевизионные эстрадно-вокальные конкурсы России XXI века как средство формирования современного артиста музыкальной эстрады // Вестник Академии Русского балета им. А. Я. Вагановой. 2025. № 2. C. 102‒ 112.
13. Храмов В. Б. Онлайн-трансляция «концерта без публики» как феномен художественной культуры // Вестник Русской христианской гуманитарной академии. 2021. Т. 22. Вып. 2. С. 191–193.
14. Елькина Е. Е. Цифровая культура как область междисциплинарных исследований: методологические подходы и тенденции развития // Международный журнал открытых информационных технологий. 2018. Т. 6. № 12. С. 67‒78.
Review
For citations:
Parfenov S.E. About terms in entertainment art. Bulletin of Vaganova Ballet Academy. 2025;(4):141-149. (In Russ.)