European ballroom orchestras of the first half of the 19th century: An orchestral practice laboratory
Abstract
The article is devoted to the study of the specifics of ballroom orchestras of the first half of the 19th century ‒ European musical groups specializing in the performance of light and dance music. public entertainment. The social changes taking place in European society led to the emergence of public forms of musical entertainment (public balls, promenade concerts) and served as an impetus for the spread of a new practice of performances by commercial orchestras performing light music. The article studies the features of ballroom orchestral performance in Vienna, Paris, London, St. Petersburg, Copenhagen, and other European cities, represented by the groups of J. Lanner and I. Strauss (father), F. Musard, L.-A. Julien, H.-C. Lumbyu and others. The specifics of the performance repertoire, the traditions of performance practice (focus on commercial success in combination with the desire to popularize classical music) are revealed. The distinctive features of orchestras are studied: the uniqueness of the line-ups, ensuring the full sound of the orchestra in the open air, the wide use of solo timbres, mobility and use of multi-instrumentalist performers, the use of rare and new instruments, as well as noise and stage effects. The study of the peculiarities of the practice of ballroom orchestras of the first half of the 19th century allows us to draw a conclusion about their special role in the process of forming new instruments, new techniques and methods of orchestral performance.
About the Author
G. A. BezuglayaRussian Federation
Bezuglaya G. A. – Dr. Habil. (Arts), Ass. Prof.
2, Zodchego Rossi St., Saint Petersburg, 191023
References
1. Карс А. История оркестровки / под ред. М. В. Иванова-Борецкого и Н. С. Корндорфа. М.: Музыка, 1990. 304 с.
2. Берлиоз Г. Большой трактат о современной инструментовке и оркестровке / предисл. и прим. Р. Штрауса. М.: Музыка, 1972. Ч. 1: Соч. 10. 307 с.
3. Берлиоз Г. Большой трактат о современной инструментовке и оркестровке / предисл. и прим. Р. Штрауса. М.: Музыка, 1972. Ч. 2. С. 309–531.
4. Рогаль-Левицкий Д. М. Беседы об оркестре. М.: Музыка, 1961. 287 с.
5. Благодатов Г. История симфонического оркестра. М.-Л.: Музыка, 1969. 312 с.
6. Барсова И. Книга об оркестре. М.: Музыка, 1969. 231 с.
7. Гуревич Л. История оркестровых стилей: учеб. пос. М.: Дека-ВС, 2014. 208 с.
8. Левин C. Духовые инструменты в истории музыкальной культуры: в 2 т. Л.: Музыка, 1983. Т. 2. 190 с.
9. Carse A. The orchestra from Beethoven to Berlioz: a history of the orchestra in the first half of the 19th century, and of the development of orchestral baton-conducting. New-York: Broude Brothers, 1949. 514 p.
10. Gasnault F. Un animateur des bals publics parisiens: Philippe Musard (1792–1859) // Bulletin de la Société de l'histoire de Paris et de l'Ile-de-France, Vol. 108 [Электронный ресурс]. URL: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k96032746/f128.item# (дата обращения: 06.05.2025).
11. Carse A. The Life of Jullien: Adventurer, Showman-conductor and Establisher of the Promenade Concerts in England, Together with a History of Those Concerts Up to 1895. Cambridge: W. Heffer & Sons Ltd., 1951. 136 p.
12. Schnapper L. Musique et musiciens de bal: Isaac Strauss au service de Napoléon III. Paris: Hors collection Hermann, 2023. 347 p.
13. Skjerne G. H. C. Lumbye og hans samtid. København: J.L. Lybecker, 1912. 356 s.
14. Музыкальная энциклопедия: в 6 т. / гл. ред. Ю. В. Келдыш. М.: Советская энциклопедия: Советский композитор, 1978. Т. 4. 976 с.
15. Эстрадный оркестр // Российский гуманитарный энциклопедический словарь. М.: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2002. Т. 3: П-Я. 704 с. [Электронный ресурс]. URL: https://humanities_dictionary.academic.ru/6359/ (дата обращения: 07.05.2025).
16. Spitzer J., Zaslaw N. Orchestra // Grove Music Online. [Электронный ресурс]. URL: https://www.oxfordmusiconline.com/grovemusic/display/10.1093/gmo/9781561592630.001.0001/omo-9781561592630-e-0000020402?rskey=xWSjpn&result=1 (дата обращения: 28.05.25).
17. Hawkins J. A General History of the Science and Practice of Music. London: Novello, 1868. Vol. 2. 486 р.
18. Савина Е. В. Роль воксалов в формировании развлекательной культуры дворянского русского общества XVIII века // XXXVII Огаревские чтения. Саранск. 2009. С. 82–90.
19. Beethoven Ludwig van. Elf Wiener Tänze (11 Mödlinger Tänze) WoO 17. Breitkopf & Härtels Partitur-Bibliothek. Leipzig: Breitkopf und Härtel, 1907. 12 S.
20. Hilmar E., Lanner J. Neue Deutsche Biographie [Online-Version] URL: https://www.deutsche-biographie.de/pnd118569597.html#ndbcontent (дата обращения: 28.05.2025).
21. Вена в русской мемуаристике: сб. / сост. и ред. Е. В. Суровцева. Казань: Бук, 2016. 152 с.
22. Musard // Biographie universelle des musiciens et bibliographie générale de la musique. Supplément et complément by Fétis, François-Joseph, Pougin, Arthur. Paris: Firmin-Didot, 1878. S. 255–256.
23. Fétis F.-J. Question de propriété littéraire // Revue Musicale. [Электронный ресурс]. URL: https://books.google.ru/books?id=F6q8r0PxmKkC&pg=PA1&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false (дата обращения: 06.05.2025).
24. Pougin A. Dictionnaire historique et pittoresque du théâtre et des arts qui s'y rattachent: Poétique, musique, danse, pantomime, décor, costume, machinerie, acrobatisme qui s'y rattachent. Paris: Firmin-Didot et cie, 1885. 775 s.
25. Безуглая Г. А. Французская кадриль как явление музыкальной жизни Парижа второй и третьей четвертей XIX века // Вестник Академии Русского балета им. А. Я. Вагановой. 2025. № 2. С. 57–73.
26. Musard M. Le Ménestrel: journal de musique [Электронный ресурс]. URL: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k5621295g/f1.item (дата обращения: 16.05.2025).
27. Berlioz G. Premier concert du conservatorie [Электронный ресурс]. URL: https://archive.org/details/revueetgazettemu18374pari/page/30/mode/2up (дата обращения: 18.05.2025).
28. Clark M. The Quadrille as Embodied Musical Experience in 19th Century [Электронный ресурс]. URL: https://online.ucpress.edu/jm/article-abstract/19/3/503/63069/The-Quadrille-as-Embodied-Musical-Experience-in?redirectedFrom=PDF (дата обращения: 08.12.2024).
29. Cornet (i) (Fr. cornet à pistons) Anthony C. Baines revised by Arnold Myers, [Электронный ресурс]. URL: https://www.oxfordmusiconline.com/grovemusic/search?q=cornet&searchBtn=Search&isQuickSearch=true (дата обращения: 28.05.2025).
30. La Presse. 1845. 29 Décembre [Электронный ресурс]. URL: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k4301665/f2.item (дата обращения: 28.05.2025).
31. Site Hector Berlioz. Hector Berlioz: Feuilletins Feuilleton du Journal des Débats du 10 Novembre 1837 [p. 1] Strauss. Son orchestra, ses walses. – de l’avenir du rhythme. [Электронный ресурс]. URL: http://www.hberlioz.com/feuilletons/debats371110.htm (дата обращения: 10.06.2025).
32. Revue et gazette musicale de Paris [Электронный ресурс]. URL: https://archive.org/details/revueetgazettemu18374pari/page/56/mode/2up (дата обращения: 10.06.2025).
33. Cottrell S. The Saxophone. Yale: Yale University Press, 2013. 352 p.
34. McLeod J. Louis Jullien: A Visionary of Nineteenth Century Conducting [Электронный ресурс]. URL: https://doi.org/10.32396/usurj.v7i1.495 (дата обращения: 10.06.2025).
35. Maxwell I. A Consideration of Joseph Joachim’s Influence on Music in Britain from the mid-1840s to the 1960s // British Music, The Journal of the British Music Society. 2023. Vol. 45. Р. 35–50.
Review
For citations:
Bezuglaya G.A. European ballroom orchestras of the first half of the 19th century: An orchestral practice laboratory. Bulletin of Vaganova Ballet Academy. 2025;(4):6-27. (In Russ.)