Preview

Bulletin of Vaganova Ballet Academy

Advanced search

Semiotic aspects of choreography

Abstract

The article attempts to analyze the language of plastic and choreography in terms of semiotics. Based on an extensive literature on the subject, the author uses the Jungian concept of the archetype as a fundamental element for creating images in ballets. In result stated: plastic or choreographic language in the scenic space is a major dramaturgical link and performs the function of communication between the director, the actor and the audience.

About the Author

Damir D. Urazymbetov
Saint Petersburg State Institute of Culture
Russian Federation


References

1. Зарипов Р. С. Драматургия и композиция танца: взгляд из зрительного зала / Р. С. Зарипов. Новосибирск, 2008. 344 с.

2. Махлина С. Т. Словарь по семиотике культуры. СПб.: Искусство, 2009. 752 с.

3. Сокольчик А. Н. Танцующее тело как идеальная материя для выражения мысли // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. № 130. СПб., 2011. С. 291-295.

4. Mallarmé Stéphane. Euvres completes, P. 304

5. Арто А. Театр и его двойник: Театр жестокости / Пер. с фр. и коммент. С. Исаева. М.: Мартис, 1993. 192 с.

6. Лотман Ю. М. Структура художественного текста / Ю. М. Лотман. М.: Искусство, 1970. 384 с.

7. Гевленко Ю. А. Семиотический анализ танца // Вестник Томского государственного университета. № 320. Томск, 2009. С. 87-89.

8. Дьяконова Л. Т. Танец как феномен культуры // Общество. Среда. Развитие (Terra Humana). № 3. СПб., 2003. С. 155-158.

9. Бежар М. Мгновение в жизни другого. М.: В/О «Союзтеатр СТД СССР», 1989. 238 с.

10. Humphries Doris. The Art of Making Dances. 1959. P. 46

11. Bennett Karen. The Language of Dance., Lisbon, 2008 // URL: http://repositorio.ul.pt/ bitstream/10451/5852/1/Language%20of%20Dance.pdf. (дата обращения: 20.04.14.).

12. Жуйкова Л. А. Художественный поиск казахстанской хореографии и проблемы формирования репертуара балетных спектаклей на сцене ГАТОБ им. Абая // Рукопись. Алматы, 2013. 80 c.

13. Гаевский В. Автопортрет Мориса Бежара / Бежар М. Мгновение в жизни другого. М., 1989.

14. Аловерт Н. Борис Эйфман: вчера, сегодня. СПб.: Балтийские сезоны, 2012. 144 с.

15. Блок Л. Д. Классический танец: История и современность / Вступ. ст. В. М. Гаевского. М.: Искусство, 1987. 556 с.

16. Жуйкова Л. А. Музыкальная эстетика М. П. Мусоргского. СПб.: Композитор, 2015. 200 с.

17. Лебедева Г. Д. Балет: семантика и архитектоника. СПб.: Лань; Планета музыки, 2007. 160 с.

18. Вагабов Р. Ю. Танец во времени и пространстве // Вестник Санкт-Петербургского государственного университета культуры и искусств. № 1. СПб., 2004. С. 60-61.


Review

For citations:


Urazymbetov D.D. Semiotic aspects of choreography. Bulletin of Vaganova Ballet Academy. 2015;(1):106-113. (In Russ.)

Views: 832


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1681-8962 (Print)