Preview

Bulletin of Vaganova Ballet Academy

Advanced search

New Music in the context of the terminology of Contemporary Art

Abstract

The article investigates the relation of contemporary art and politics. Also carried out analysis of the definitions of terminology, addressed to contemporary art, such as the current (contemporary art), left, protest, conceptual art. Currently cultures co-exist in a multimedia unity where music and cinema, and the internet, visual creativity, and literature, theater and interact in the same artistic field. That’s where communication takes place between the artists belonging to different areas of the once common space now, and their recipients. Appealing to the new music, the author refers to the creation of L. Nono, H. Lachenmann, H.-V. Hentse, V. Romitelli, as well as the music of contemporary Russian composers: G. Dorokhov and A. Hubeev. Sharing the left and politically engaged arts, the author emphasizes that in the first case we are dealing with the rejection of bourgeois values and countering public stereotypes of taste, while the second - with the possibility of the use of music in the social-policy purposes. The findings led the author to the following conclusion: the very notion of «modern» («contemporary») no definition of time itself, nor commit any historical transition. Obeying impermanence of time, this concept endlessly changes its appearance, and we mean it is diametrically opposite things.

About the Author

Svetlana V. Lavrova
Vaganova ballet Academy
Russian Federation


References

1. Krauss R. E. Terminal Iron Works: The Sculpture of David Smith. Cambridge.: MA, 1971. 200 р.

2. Чухров К. Что такое левое искусство? (интервью) // Театр. URL: http://oteatre.info/ chto-takoe-levoe-iskusstvo/ (дата обращения 10.05.2015)

3. Адорно Т. Философия Новой музыки М.: Логос, 2001. 352 с.

4. Маркузе Г. Эрос и цивилизация. Одномерный человек: Исследование идеологии развитого индустриального общества М.: ООО «Издательство ACT», 2002. 526 с.

5. Беньямин B. Произведение искусства в эпоху его технической воспроизводимости. М.: Медиум, 1996. 240 стр.

6. Колико Н. Хельмут Лахенманн: эстетическая технология: дис. <..> канд. иск. Москва, 2002. 177 c. BecTHMK_3(38)2015.indd 289 15.07.2015 13:14:38

7. Вестник Академии Русского балета им. А. Я. Вагановой. № 3 (38) 2015

8. Кодуэлл К. Иллюзия и действительность. URL: http://www.cataloxy.ru/ books/2299817_illyuziya-i-deystvitelnost.htm (дата обращения: 10.01.2012)

9. Lachenmann H. Musik als existentielle Erfahrung: Schriften 1966-1995. Edited by Josef Häusler. Mainz: Breitkopf und Härtel, 1996. 488 s.

10. Лахенман Х. Интервью с Паулем Штейнейзеном // «Трибуна современной музыки». № 1. 2005. С. 11-12.

11. Башляр Г. Избранное: Поэтика пространства / Пер. с франц. М.: «Российская политическая энциклопедия» (РОССПЭН), 2004. 376 с.

12. Шнеерсон Г. М. О музыке живой и мертвой / Шнеерсон Г. М. М.: Книга по Требованию, 2012. 436 с.

13. Кириллина Л. В. Луиджи Ноно // «Открытый текст» электронный журнал URL: http://www.opentextnn.ru/music/personalia/nono/?id=3655 (дата обращения 16.04.2015).

14. Cooperman D. Hans Werner Henze’s Early Political Thought. Montreal: McGill University, 2011. 142 s.

15. Смирнитский Я. Струн твоих нежных коснется пила.. Бескровный композитор Жора Дорохов удивит всех в субботу (интервью с композитором Георгием Дороховым) // МК RU. URL: http://www.mk.ru/culture/2011/12/08/651277-strun-tvoih-nezhnyih-kosnetsya-pila.html (дата обращения:10.05.2015)

16. Slinckx P. La musique de Fausto Romitelli: Influences, techniques et style. Paris, 2013. URL: http://pierre.slinckx.net/romitelli.pdf (дата обращения:10.05.2015)

17. Свеченовская И. Леонардо да Винчи. Зашифрованный гений СПб.: Издательский Дом «Нева», 2005. 320 с.


Review

For citations:


Lavrova S.V. New Music in the context of the terminology of Contemporary Art. Bulletin of Vaganova Ballet Academy. 2015;(3):277-290. (In Russ.)

Views: 271


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1681-8962 (Print)