Preview

Bulletin of Vaganova Ballet Academy

Advanced search

Maria Taglioni’s grace in the context of G. Spencer’s philosophy

Abstract

The article focuses on concept consideration about grace both in a philosophical discourse of G. Spencer, and in a cultural and semantic context of a romantic period. The scientific concept of Spenser of grace is analyzed and compared with reminiscences of critics and Taglioni’s contemporaries about her graceful dance. Excerpts of M. Podnebesnyi’s and N. Ogarev’s poetry are given.

About the Author

Dmitry S. Novikov
Vaganova Ballet Academy
Russian Federation


References

1. Блок Л. Д. Классический танец: история и современность. М.: Искусство, 1987. 556 с.

2. Соловьев Н. В. Мария Тальони. СПб.: «Издательство ПЛАНЕТА МУЗЫКИ»; Издательство «Лань», 2011. 192 с.

3. Красовская В. М. Западноевропейский балетный театр. Очерки истории. Романтизм. СПб.: Издательство «Лань», «Издательство ПЛАНЕТА МУЗЫКИ», 2008. 512 с.

4. Спенсер Г. Опыты научные, политические и философские. Мн.: Современ. литератор, 1999. 113 с.

5. Скальковский К. А. Балет, его место в ряду изящных искусств. СПб.: Типография А. С. Суворина, 1882. 280 с.

6. Петров О. Русская балетная критика конца XVIII - первой половины XIX века. М.: Искусство, 1982. 319 с.


Review

For citations:


Novikov D.S. Maria Taglioni’s grace in the context of G. Spencer’s philosophy. Bulletin of Vaganova Ballet Academy. 2015;(3):173-176. (In Russ.)

Views: 265


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1681-8962 (Print)