Preview

Bulletin of Vaganova Ballet Academy

Advanced search

Three syntagms of iconic rhetoric on the basis of contrast paradigm

Abstract

The scope of this study is an iconic sintagm of «heuristic rhetoric» (U. Eco) in the fine arts - semantic trope that arise on crossing of meta languages of a fine arts’ form and eloquence as a result of its conscious or unconscious use by an artist to express of the idea of his work of one of the general conditions of designing of a rhetorical syllogism means of painting, sculpture or graphics. In the article examples of application of one of such general conditions - the antithetical periodic style (antisymmetric disposition) - are given. The setting stone of the three visual rhetoric syntagms’ design of that belong to various eras of the European art: antiquity, the Renaissance and Modern period - is considered to be the contrast paradigm, and gradually purely physical, including physiognomic, opposition of protagonists of a work gives way to emotional antiposition of visually almost identical images which can be explained by certain distilling influence of Christianity and Renaissance humanism.

About the Author

Alexander G. Sechin
Herzen State Pedagogical University of Russia
Russian Federation


References

1. Сечин А. Г. Классическая риторика в картине Александра Иванова «Иосиф, толкующий сны заключенным с ним в темнице виночерпию и хлебодару» // Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 15: Искусствоведение. 2014. Вып. 3. С.121-137.

2. Сечин А. Г. Иконическая риторика в картине Александра Иванова «Иосиф, толкующий сны заключенным с ним в темнице виночерпию и хлебодару» // Актуальные проблемы теории и истории искусства. 2015. Вып. 5: Образы классической древности. Искусство античного мира и его наследие в мировой художественной культуре. С. 617-625.

3. Сечин А. Г. Иконическая риторика в картине Александра Иванова «Иосиф, толкующий сны заключенным с ним в темнице виночерпию и хлебодару» // Искусствознание. 2015. № 1-2. С. 278-307.

4. Алпатов М. В. Александр Андреевич Иванов. Жизнь и творчество. 1806-1858: В 2 т. Т. 1. М.: Искусство, 1956. 419 с.

5. Алленов М. М. Александр Андреевич Иванов. М.: Изобразительное искусство, 1980. 206 с.

6. Лотман Ю. М. Риторика // Лотман Ю. М. Об искусстве. СПб.: Искусство-СПБ, 1998. С.404-422.

7. Аристотель. Риторика / пер. Н. Платоновой // Античные риторики / под ред. А. А. Тахо-Годи. М.: Изд-во Московского университета, 1978. С. 15-164.

8. Эко У. Отсутствующая структура. Введение в семиологию / пер. с итал. В. Г. Резник и А. Г. Погоняйло. СПб.: Симпозиум, 2004. 544 с.

9. Эйбл-Эйбесфельдт И. Биологические основы эстетики // Красота и мозг. Биологические аспекты эстетики / под ред. И. Ренчлера, Б. Херцбергер, Д. Эпстайна; пер. с англ. М. А. Снеткова, Ю. Л. Амченкова, В. Ф. Куликова, Н. О. Фоминой. М.: Мир, 1995. С. 29-73.

10. Бальдини У. «Самый редчайший шедевр, когда-либо созданный смертными» // «Эрмитажный мальчик» и Новая ризница Микеланджело: [каталог выставки]. Флоренция, Дом-музей Буонарроти, 09.05-10.07.2000; Санкт-Петербург, Государственный Эрмитаж, 12.09-12.11.2000 / кураторы С. Андросов и У. Бальдини. СПб., Флоренция: Artout: Maschietto & Masolino, 2000. С. 23-41.

11. Микеланджело. Поэзия. Письма. Суждения современников / сост. В. Н. Гращенков; вступит. ст. В. Н. Лазарева. 2-е изд., доп. М.: Искусство, 1983. 451 с.

12. Баранов А. К вопросу о программе скульптурного ансамбля капеллы Медичи // Микеланджело и его время. Сб. ст. / под ред. Е. Ротенберга и Н. Чегодаевой. М.: Искусство, 1978. С. 51-63.

13. Дажина В. Д. Микеланджело. Рисунок в его творчестве. М.: Искусство, 1986. 215 с.

14. Махо О. Г. Образы войны и науки в интарсиях урбинского студиоло Федерико да Монтефельтро // Вестник Академии Русского балета им. А. Я. Вагановой. 2015. № 2 (37). С. 154-161.

15. Панофский Э. Этюды по иконологии. Гуманистические темы в искусстве Возрождения / пер. с англ. Н. Г. Лебедевой, Н. А. Осминской. СПб.: Азбука-классика, 2009. 432 с.

16. Wittkower R. Sculpture: Processes and Principles. London: Allen Lane Penguin Books, 1977. 288 p.

17. Педрокко Ф. Тициан. Полное собрание картин / пер. с ит. Т. В. Козак и Н. Я. Фальковской. М.: СЛОВО /SLOVO, 2002. 320 с. (Великие мастера).

18. The Springtime of the Renaissance. Sculpture and the Arts in Florence 1400-60: [Catalogue of the Exhibition]. Florence, Palazzo Strozzi, 23.03-18.08.2013; Paris, Musée du Louvre, 26.09.2013-06.01.2014 / concept and curated by B. P. Strozzi, M. Bormand. Florence: Mandragora, 2013. 548 p.

19. Головин В. П. Мир художника раннего итальянского Возрождения. М.: Новое литературное обозрени, 2003. 288 с. (Очерки визуальности).

20. Hemingway S. Contexts of Discovery // Power and Pathos. Bronze Sculpture of the Hellenistic World: [Catalogue of the Exhibition. Florence, Palazzo Strozzi, 14.03-21.06.2015; Los Angeles, J. Paul Getty Museum, 28.07-01.11.2015; Washington, National Gallery of Arts, 06.12.2015-20.03.2016] / edited by J. M. Daehner and K. Lapatin. Los Angeles, Firenze & Milano: J. Paul Getty Trust: Giunti, 2015. P. 60-71.

21. Daehner J. M. Statue of a Seating Boxer (Terme Boxer) // Ibidem. P. 222-223.

22. Power and Pathos. Bronze Sculpture of the Hellenistic World. 28.07-01.11.2015 // J. Paul Getty Museum: website. URL: http://www.getty.edu/art/exhibitions/power_ pathos/ (дата обращения: 15.12.2015).

23. Williams P. Amykos and the Dioskouroi // American Journal of Archaeology. 1945. № 49. P. 330-347.

24. Brinkmann V. Zurück zur Klassik // Zurück zur Klassik. Ein neuer Blick auf das alte Griechenland: Eine Ausstellung der Liebieghaus Skulpturensammlung, Frankfurt am Main, 08.02-26.05.2013. [Katalog] / Hrsg. von V. Brinkmann. München: Hirmer, 2013. S. 15-57.

25. Zurück zur Klassik. Ein neuer Blick auf das alte Griechenland. 08.02-26.05.2013 // Liebieghaus Skulpturensammlung: Website. URL: http://www.liebieghaus.de/lh/index. php? StoryID=529 (дата обращения: 15.12.2015).

26. Мифологический словарь / гл. ред. Е. М. Мелетинский. М.: Большая Российская энциклопедия, 1992. 736 с.

27. Stewart A. Attalos, Athens, and the Akropolis: The Pergamene «Little Barbarians» and Their Roman and Renaissance Legacy. Cambridge: Cambridge University Press, 2004. 358 p.

28. Сечин А. Г. Типический маскулинный образ в элиинистическом изобразительном искусстве: дис.. канд. искусствоведения: 17.00.04 / Рос. гос. пед. ун-т им. А. И. Герцена. СПб., 2007. 131 с.

29. Феокрит, Мосх, Бион. Идиллии и эпиграммы / пер. и коммент. М. Е. Грабарь-Пассек. М.: Изд-во Академии наук СССР, 1958. 326 с. (Литературные памятники).


Review

For citations:


Sechin A.G. Three syntagms of iconic rhetoric on the basis of contrast paradigm. Bulletin of Vaganova Ballet Academy. 2016;(3):200-209. (In Russ.)

Views: 454


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1681-8962 (Print)