Preview

Bulletin of Vaganova Ballet Academy

Advanced search

New knowledge about human physiology as the basis for innovation in ballet education

Abstract

Currently, classical dance is experiencing an «endurance test» because of the great number of different styles and forms of modern dance. In order to preserve the overall aesthetics of the Russian School of Ballet, the new method would have to be developed, connecting original traditions with the requirements of modern dance - enhanced performance technique and skills of acrobatics. The necessary innovations in ballet education can be based on new discoveries about the human body. Modern medicine possesses everything necessary in its knowledge of anatomy and biomechanics to lay a foundation for a new system of artistic training. It can determine the further development of classical dance and enable graduates of the Academy of Russian Ballet to retain a prior lead position in the ballet world.

About the Authors

Dmitriy S. Zavalishin
Vaganova ballet Academy
Russian Federation


Maria V. Makarenko
Vaganova Ballet Academy
Russian Federation


References

1. Прилашкевич Е.Е., Эйфман Б.Я.: «Балету нужен универсальный артист» // Искусство ТВ. URL: http://www.iskusstvo.tv/News/ (дата обращения: 28.10.2015).

2. Большая Российская энциклопедия. В 30 т. / Отв. ред. С.Л. Кравец. Т. 11. М.: Большая Российская энциклопедия, 2008.

3. Кохановский В.П., Золотухина Е.В., Лешкевич Т.Г., Фатхи Т.Б. Философия для аспирантов: учеб. пособие. 2-е изд. Ростов-н/Д.: Феникс, 2003. - 448 с.

4. Ваганова А.Я. Основы классического танца: учебник. 1-е изд. Л.: ОГИЗ ГИХЛ, 1934. 278 с.

5. Классики хореографии: сб. статей / отв. ред. Е.И. Чесноков. Л.М.: Искусство, 1937. 356 с.

6. Силкин П.А. История и теория балетной педагогики. Классический танец: учеб. пособие. СПб.: АРБ имени А.Я. Вагановой, 2014. 312 с.

7. Большая Российская энциклопедия. В 30 т. / Отв. ред. С.Л. Кравец. Т. 17. М.: Большая Российская энциклопедия, 2008. 783 с.

8. Блок Л.Д. Классический танец: История и современность. М.: Искусство, 1987. 556 с.

9. Бернштейн Н.А. О ловкости и ее развитии. М.: Физкультура и спорт, 1991. 288 с.

10. Звездочкин В.А. Классический танец. Учебное пособие. 3-е изд., испр. СПб.: Планета музыки, Лань, 2011. 400 с.

11. Масленников П.Ю. Роль А.Я. Вагановой в развитии медико-биологической составляющей хореографии // Вестник АРБ им. А.Я. Вагановой. 2014. № 32.

12. Лосев А.Ф. История античной эстетики. Ранняя классика. М.: Изд-во АСТ; Харьков: Фолио, 2000. 624 с.

13. Грегори Д., Эглевский А. Николай Легат. Наследие балетмейстера / пер. с англ. Харитонова М. СПб.: Любавич, 2014. 127 с.

14. Бернштейн Н.А. О построении движений. М.: Полиграф-книга,1947. 256 с.

15. Тарасов Н.И. Классический танец. Школа мужского исполнительства. 2-е изд., испр. и доп. М.: Искусство, 1981. 479 с.

16. Васильев О.С. Ортопедический анализ типичных биомеханических заблуждений в спорте: выворотность и шпагаты // Материалы 1-го медицинского конгресса «Медицина для спорта». 2011. URL: http://www.sportmedicine.ru/medforsport-2011-papers (дата обращения: 28.10.2015).


Review

For citations:


Zavalishin D.S., Makarenko M.V. New knowledge about human physiology as the basis for innovation in ballet education. Bulletin of Vaganova Ballet Academy. 2015;(5):96-101. (In Russ.)

Views: 843


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1681-8962 (Print)