Preview

Bulletin of Vaganova Ballet Academy

Advanced search

Sergei Diaghilev in creative receptions and musical initiations of Vladimir Dukelsky

Abstract

S. Diaghilev is known for his discoveries of numerous composers for European audiences. Among them was Russian émigré, composer, songwriter, poet, musical writer V. Dukelsky (Vernon Duke), who had made his debut at Ballets Russes with ballet «Zephyr et Flore» in 1925 and later moved to the United States. Author of the article explores historical background of Diaghilev’s and Dukelsky’s collaboration and following reminiscences of it in Dukelsky’s work. The article is focused on cantata «Epitaph» which was the composer’s homage to Diaghilev’s memory and which was composed by Dukelsky to pay last respects not only for impresario but for ending epoch of European culture as well.

About the Author

Antonina S. Maximova
the Petrozavodsk State Glazunov Conservatoire
Russian Federation


References

1. Максимова А. Галереи смыслов в кантате «Эпитафия» Владимира Дукельского // «В круге Дягилевом»: Международная музыковедческая конференция: тезисы докладов. СПб.: [Б. и.], 2011. C. 22-29.

2. Garafola L. Diaghilev’s Ballets Russes. New York and Oxford: Oxford University Press, 1989. 524 p.

3. Duke V. Passport to Paris. Boston, Toronto: Little, Brown & Co., 1955. 502 p.

4. Дукельский В.А. Письмо к А.А. Дукельской от 6 мая 1925 г. // The Vernon Duke Collection. - The Music Division of the Library of Congress (Washington, District Columbia, U.S.A.). Box 112. (Correspondence, Vernon Duke and Anna Dukelsky).

5. Прокофьев С.С.: материалы. Документы. Воспоминания / ред. С.И. Шлифштейн. Изд. 2-е, доп. М.: Гос. муз. изд-во, 1961. 423 с.

6. Дукельский В.А. Письмо к А.А. Дукельской от 15 октября 1926 г. // The Vernon Duke Collection. - The Music Division of the Library of Congress (Washington, District Columbia, U. S.A.). Box 112. (Correspondence, Vernon Duke and Anna Dukelsky).

7. Дукельский В. Об одной прерванной дружбе// Мосты: литературно-художественный альманах. Мюнхен, 1968. № 13-14. С. 252-279.

8. Вишневецкий И. «Евразийское уклонение» в музыке 1920-1930-х гг.: история вопроса. Статьи и материалы А. Лурье, П. Сувчинского, И. Стравинского, В. Дукельского, С. Прокофьева, И. Маркевича. М.: Новое литературное обозрение, 2005. 512 с.

9. Ронен О. Похороны солнца: о двух театральных стихотворениях Мандельштама / О. Ронен // Звезда: ежемесячный литературно-художественный и общественнополитический независимый журнал. 2003. № 5. [Электронный ресурс]. URL: http://magazines.russ.ru/zvezda/2003/5/gaspar.html. (дата обращения: 17.04.2015).

10. Савкина Н. О Владимире Александровиче Дукельском // Из истории русской музыкальной культуры. Памяти Алексея Ивановича Кандинского / Научные труды Московской государственной консерватории им. П.И. Чайковского. Сб. 35; сост. Ю.А. Розанова, И.А. Скворцова, Е.Г. Сорокина. М.: Моск. гос. консерватория им. П.И. Чайковского, 2002. С. 145-152.

11. Прокофьев С.С. Дневник 1907-1933: в 3 т. Т. 2. 1919-1933. Serge Prokofiev Estate; [расшифр. и подгот. текста Святослав Прокофьев]. Paris: SPRKFV, 2002. 891 с.

12. Ziegel A. One Person, One Music: Reconsidering the Duke-Dukelsky’s musical style // American music. 2010. №. 3. P. 320-345.

13. Дукельский В. Послания/предисл. В. Марков. Мюнхен: I. Baschkirzev Buchdruckerei u.Verlag, 1962. 80 с.

14. Максимова А. Дукельский и Баланчин: грани творческого сотрудничества // Opera Musicologica: научный журнал Санкт-Петербургской консерватории. 2011. № 2 (8). С. 92-106.


Review

For citations:


Maximova A.S. Sergei Diaghilev in creative receptions and musical initiations of Vladimir Dukelsky. Bulletin of Vaganova Ballet Academy. 2015;(5):53-61. (In Russ.)

Views: 383


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1681-8962 (Print)